Varainsiirtoveroon liittyviä asiakirjoja ei säilytetä yli 10 vuotta

Verohallinnosta kerrotaan, että viime aikoina moni asiakas on pyytänyt leimattua varainsiirtoveroilmoitusta erittäin vanhoista saannoista. Isännöitsijät ovat mahdollisesti aktivoituneet dokumenttien pyytämisessä, nyt kun monessa yrityksessä valmistellaan siirtymistä osakehuoneistorekisteriin (huoneistotietojärjestelmään) ja on huomattu, että joidenkin huoneistojen omistajamerkinnät ovat jääneet osakkaan passiivisuuden takia kesken.

Asiakkaat ovat olleet pettyneitä, kun vanhoja asiakirjoja ei enää verohallinnosta löydykään. Koska varainsiirtovero vanhenee kaikilta osin kymmenessä vuodessa, verohallinto ei säilytä mitään asiakirjoja 10 vuotta kauempaa. Varainsiirtoveroon liittyvät asiakirjat vuodelta 2007 ja sitä aiemmilta vuosilta on asianmukaisesti tuhottu.

Verohallinto muistuttaa, että yli 10 vuotta vanhoja varainsiirtoveron asiakirjoja ei kannata tiedustella. Mitään veroseuraamuksia ei näin vanhentuneista luovutuksista ei voi enää millekään osapuolelle – ei isännöitsijälle, eikä omistajille – tulla.