Lintulauta taloyhtiön pihalle – kuka päättää?

Lintulaudan tai muun lintujen ruokkimispaikan laittaminen taloyhtiön pihalle kuuluu sellaisiin pikkukivoihin asioihin, joista kannattaa keskustella epävirallisesti vaikkapa talkoissa. Etenkin, jos lintulaudalle löytyy paikka vähän sivusta, kenelläkään tuskin on mitään sitä vastaan, ja hallitus voi antaa asialle luvan.

Ehdottaja luultavasti ottaa vastuun tarpeiden hankkimisesta ja siitä, että paikka pysyy puhtaana, ja tästä kannattaa toki keskustella. Lisäksi hallitus voi ohjeistaa lintujen ruokinnasta vastaavaa näin:

1. Ruokapaikka kannattaa valita riittävän korkealta, etteivät rotat ja oravat pääse eväille. Oravia ei aina korkeuskaan pitele, vaan niiden varalta kannattaa asettaa talipallo, lintulauta tai lyhde metalli- tai muovitangon päähän, jonka yläreunaan viritellään muovinen ”kaulus”.
  2. Paikan on oltava sopivan hiljainen, jotta lintujen ääntely ei ärsytä herkimpiä ja jotta paikalle uskaltautuvat myös aremmat linnut.
  3. Lintujen ruokintaa ei voi harrastaa vai hetken aikaa, koska linnut tottuvat tiettyyn paikkaan. Sen voi lopettaa vasta, kun maa sulaa ja linnut löytävät helposti ruokaa luonnosta.

Lintujen ruokkiminen kerrostalon parvekkeella tai ikkunalaudalla ei ole jo hygieniasyistä hyvien tapojen mukaista.

Joskus lintujen ruokkimiskielto on kirjattu järjestyssääntöihin. Näissä tilanteissa hallituksen kannattaa tuskin antaa lupaa.