Osakehuoneistorekisterin rajapinnat valmistuvat vuoden 2019 lopussa

Maanmittauslaitos julkaisi keskiviikkona 3.4.2019 sivuillaan tiedotteen, jossa kerrotaan osakeluettelon siirtopalvelun käyttöönoton siirtyvän syksylle 2019.

Lisäksi tiedotettiin, että Maanmittauslaitos pystyy tarjoamaan rajapinnat isännöintijärjestelmiin vasta vuoden 2019 lopussa.
Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallménin mukaan viivästys on harmillista, sillä Isännöintiliitto peräänkuulutti jo valiokuntakuulemisissa viime lokakuussa Maanmittauslaitoksen riittävien toteutusresurssien varmistamista.

Isännöintiliitto tekee jatkuvasti töitä sen eteen, että isännöinnin ääni kuuluu lainsäädännön ohella myös järjestelmärakentamisessa. Isännöinnin kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että huoneistotietojärjestelmän ja isännöintijärjestelmän integraatio toimii saumattomasti ja rekisterin myötä isännöinnin työ helpottuu, ei vaikeudu.

Osakeluetteloiden siirto tulee koskemaan noin 90 000 asunto-osakeyhtiöitä, joista noin 55 000 käyttää isännöintipalveluja. Taloyhtiöt odottavat tietoa rekisteriin siirtymisen aikatauluista isännöintiyrityksiltä, joten isännöintiyritykset tarvitsevat tietoa järjestelmätoimittajiltaan.

Isännöintiliitto pitää tärkeänä, että järjestelmätoimittajat viestivät omasta aikataulustaan ja siirtovalmiudestaan keskitetysti kaikille asiakkailleen. Rajapintojen ja osakeluetteloiden siirron viivästyessä viestintä on merkittävässä roolissa.

Rekisterin toteutuksesta lisätietoja antavat Maanmittauslaitokselta:

Ohjelmapäällikkö Jorma Turunen, p. 040 179 5335, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi
Kirjaamispäällikkö Kai Andersin, p. 050 471 6330, etunimi.sukunimi@maanmittauslaitos.fi

Isännöintiliiton yhteyshenkilö osakehuoneistorekisteri-hankkeessa:

Lakiasiantuntija, varatuomari Jaana Sallmén, p. 045 135 3022, jaana.sallmen@isannointiliitto.fi