Linda Koivunen haluaa kehittää koko Suomen isännöintiä

Linda Koivunen, Realia Isännöinti
Valokuvaaja: Juho Kuva

Isännöintialaa parjataan turhaan kehityshaluttomuudesta, sanoo Linda Koivunen, joka aloitti syyskuussa kehityspäällikkönä Realia Isännöinnissä.

– Kyllä alalla on paljon muutoshalukkaita ihmisiä, jotka haluavat palvella asiakastaan paremmin. Se ei vain onnistu nykyisillä työkaluilla, Koivunen sanoo.

Koivunen on elokuusta lähtien vetänyt Suomen suurimman isännöintiyrityksen muutosohjelmaa, jonka tavoitteena on muun muassa selventää isännöitsijän työnkuvaa. Nykyisellään työnkuva on silppuinen, ja ajankäyttöä on vaikea hallita. Hyvää palvelua on mahdoton tuottaa, ellei kontaktitulvaa pystytä ohjaamaan niin, että isännöitsijälle jää aikaa hoitaa asioita hallituksen kanssa.

– Se on työhyvinvoinnillinen, mutta myös asiakaspalvelukysymys, Koivunen sanoo.

Työvälineillä on väliä

Koivusella on kokemusta sekä isännöintiyrityksessä työskentelystä että isännöinnin järjestelmäkehityksestä, ja hän tuntee alan haasteet. Yksi niistä on digitalisaatio – ei siis vain tiedonkulun sähköistäminen vaan se, että toiminta ja järjestelmät valjastettaisiin hoitamaan edes osa rutiinitöistä automaattisesti. Hyvillä välineillä kaikkea ei tarvitse muistaa itse, ja asiakaskin voi hoitaa osan itsepalveluna.

– Työvälineet vaikuttavat koko alan houkuttelevuuteen. Eivät nuoret halua tulla tekemään tätä jollain kasarivehkeillä, Koivunen sanoo.

Realia Isännöinnillä on kymmeniä toimipisteitä ympäri Suomen ja yli 600 työntekijää. Koivusen tavoitteena on varmistaa, että mittakaavan edut käytetään hyväksi: löytää parhaita käytäntöjä ja saada ne leviämään koko konsernissa. Saappaat ovat isot, mutta se on vain hyvä:

– Jos jossain niin tässä voi vaikuttaa siihen, miten ala kehittyy. On kunniatehtävä olla työssä, jolla on merkitystä, Koivunen sanoo.

Lue lisää alan digikehittäjistä Isännöinti-lehdestä 8/2019, joka ilmestyy 7.11.2019.

Uutishuoneeseen