Moni taloyhtiö hylkää kaukolämmön – nyt halutaan ekologista ja edullista

Kaukolämpö ei ole enää taloyhtiöille houkutteleva lämmitysmuoto, selviää Isännöintiliiton Energiabarometrista. Sen sijaan esimerkiksi kustannustehokas ja ekologinen maalämpö kiinnostaa.

Tällä hetkellä jopa 77 prosenttia taloyhtiöistä lämpenee kaukolämmöllä, kerrostaloyhtiöistä jopa 86 prosenttia. Määrä tulee putoamaan tulevaisuudessa rajusti, ennakoi Isännöintiliiton Energiabarometri.

Kyselytutkimuksessa vain 48 prosenttia isännöitsijöistä arvioi taloyhtiön valitsevan kaukolämmön pääasialliseksi lämmitysmuodoksi, kun lämmityslaitteita seuraavan kerran uusitaan. Jopa 30 prosenttia arvioi taloyhtiön valitsevan maalämmön.

– Lämmityskustannusten ja kaukolämpömaksujen nousu voivat olla yksi syy siihen, että muita lämmitysmuotoja harkitaan entistä enemmän. Esimerkiksi maalämpö on ekologinen ja usein myös vastikeneutraali hankinta, joten se vaikuttaa olevan monelle taloyhtiölle itsestään selvä vaihtoehto, vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa Isännöintiliitosta sanoo.

Vastikeneutraali tarkoittaa, että hanke maksaa itsensä takaisin. Vaikka esimerkiksi maalämmön asentaminen maksaisi paljon, tippuvat lämmityskulut heti sen jälkeen. Osakkaiden maksut eivät siis nouse hankkeen myötä.

– Taloyhtiöiden korjauslainojen korkotaso on nyt erittäin matala. Se mahdollistaa usein maalämpöinvestoinnin niin, ettei vastikkeita tarvitse nostaa.

Maalämmön lisäksi vastaajat nostivat vaihtoehdoiksi erityisesti erilaiset ilmalämpöpumput ja lämmön talteenoton.

Sähkönkulutus kasvaa

Taloyhtiöissä panostetaan ympäristöystävällisyyteen monella tavalla. Viljamaa huomauttaa, että uusien, sähköllä toimivien lämmitysratkaisujen ja esimerkiksi kasvavan sähköautokannan myötä sähkön toimintavarmuus on entistäkin tärkeämpää.

– Sähkönkulutuksen kasvulle on jo ratkaisuja, sillä esimerkiksi aurinkopaneelien tehokkuus on kehittynyt paljon. Ne tuottavat sähköä Suomenkin oloissa aiempaa paremmin, hän sanoo.

Taloyhtiö voi nykyään hyödyntää aurinkopaneeleilla saatavaa sähköä aiempaa helpommin. Taloyhtiöt ovat tämän vuoden alusta saakka voineet perustaa oman energiayhteisön, joka rinnastetaan sähkön pientuottajaan. Taloyhtiön ei tällöin tarvitse maksaa tuottamastaan sähköstä veroja.

– Tulemme näkemään senkin päivän, kun aurinkopaneelia taloyhtiön katolla pidetään itsestäänselvyytenä, Viljamaa arvioi.

Isännöintiliiton Energiabarometriin vastasi 117 isännöitsijää eri puolilta Suomea. Otos kattaa noin 3000 taloyhtiötä. Barometri toteutettiin yhteistyössä Carunan, Cervin, DNA:n Wattisen, Fiksuveden, Handelsbankenin ja Vahasen kanssa.

Tutustu Energiabarometrin tuloksiin.

Tuomas Viljamaa