Isännöitsijäksi kasvamassa

Työ on imaissut alalla aloittelevan isännöitsijän niin täysillä mukaansa, ettei vastaan ole tullut vielä yhtään tylsää päivää.

Ensimmäinen kosketus isännöintialaan ei ollut Miia Romppaselle mieluisa. Urheilullinen tyttö oli lapsena pelaamassa ukkinsa kanssa jalkapalloa, kun ukki ilmoitti, että hänen täytyy nyt lähteä kotitalonsa yhtiökokoukseen, jossa isännöitsijä jo odottelee.

– Se kuulosti hirveän tylsältä ja minua harmitti, että peli jäi kesken.

Tradenomiopintojensa loppusuoralla Romppanen hakeutui sattumalta kiinteistösihteeriksi isännöintiyritykseen. Parin vuoden sihteerinä työskentelyn aikana isännöintiala alkoi vaikuttaa niin mielenkiintoiselta, että hän päätti perehtyä siihen tarkemmin ja suoritti isännöinnin ammattitutkinnon.

Romppasta kiinnosti mahdollisuus yhdistää taloushallinto, juridiikka ja ihmisten kanssa työskentely. Sen sijaan tekninen puoli ja vastuun määrä pelotti.

Romppanen huomasi ilokseen, ettei kaikkea tarvitse tietää itse, eikä tehdä yksin. Kokeneilta kollegoilta saa apua ja tukea. Neuvoa voi kysyä myös eri alojen ammattilaisilta, kuten lakimiehiltä, kunnan rakennusvalvontaviranomaisilta ja lvi-asentajilta.

Näkymätön työ yllätti

Miia Romppanen on työskennellyt helmikuusta lähtien isännöitsijänä ja pitänyt oppimispäiväkirjaa LinkedInissä. Hän haluaa jakaa kokemuksiaan innostaakseen muitakin nuoria alalle, joka on paljon muutakin kuin kiinteistöjen huoltoa ja peruskorjaamista.

– Tässä työssä täytyy hallita todella paljon erilaisia kokonaisuuksia. Tiesin työn monialaiseksi, mutta työpäivien vaihtelevuus yllätti silti.

Romppanen on oppinut jättämään kalenteriin tilaa ennalta arvaamattomille töille ja tilanteille, kuten tulipaloille ja vesivahingoille. Myös asiakkaille näkymättömään työhön menevän ajan määrä yllätti. Esimerkiksi yhtiökokousten valmisteleminen vaatii paljon työtä.

Romppanen työskenteli opiskeluaikanaan harjoittelijana vakuutusalalla mutta huomasi pian, että se on hänelle liian myynnillinen maailma. Isännöitsijänä hän saa toimia asiakaspalvelussa ilman, että tarvitsee tehdä myyntityötä.

– Toki isännöitsijäkin tarvitsee tiettyjä myyntivaistoja, että saa esityksensä taloyhtiön etua ajatellen läpi hallitukselle.

– Ihmisten kanssa työskentely on minulle luontaista ja ihmisten kohtaaminen tärkeää. Tässä työssä pääsen lähelle ihmisten elämää. Onhan asuminen iso ja tärkeä osa sitä.

Hallitukset ovat toivottaneet nuoren naisisännöitsijän lämpimästi tervetulleeksi, vaikka Romppanen arveli etukäteen, että ikä ja sukupuoli voisivat aiheuttaa ennakkoluuloja.

Uuden oppiminen ilahduttaa

Romppanen muistuttaa, ettei isännöitsijällä ole varsinaista päätösvaltaa vaan hän toimii hallituksen antaminen ohjeiden mukaan. Romppanen kysyy hallituksen lupaa herkästi pienellekin asialle, kuten uuden osan tilaamiselle wc-pöntön korjaamiseksi.

– Kokeneemmat isännöitsijät tuntevat hallituksensa ja osaavat lukea tietyissä tilanteissa hallituksen toiveita kysymättä. Minä olen vielä varovainen.

Romppanen on perehtynyt mielellään taloyhtiöiden talouteen ja vastuuasioihin. Talousarvion tekeminen vaikutti ensin haastavalta.

Päästyään jyvälle siitä, mitä kaikkea talousarvio pitää sisällän ja miten sitä voi peilata edellisvuosiin ja voimassa oleviin sopimuksiin, Romppanen on alkanut pitää budjetin laatimisesta. Myös tuloksentasauskeinojen oivaltaminen ja soveltaminen käytäntöön on tuntunut kiehtovalta.

– Minulla on näin alussa reilu kymmenen taloyhtiötä vastuullani. Saan kulkea omaa, henkilökohtaista oppimispolkuani ja laajentaa työnkuvaani ja taloyhtiöiden määrä sitä mukaa, kun osaamista karttuu, Miia Romppanen kertoo.

Ammattilaisen vinkki:

Tahdonvoimalla kohti uutta

”Ammatillinen pätevyys ei riipu iästä eikä sukupuolesta vaan tahdonvoimasta. Isännöitsijäksi ei opiskella koulun penkillä vaan työn ohessa. Siihen tarvitaan päämäärätietoisuutta ja periksi antamattomuutta. Ennen isännöitsijäksi siirtymistäni puntaroin, kumpaa katuisin vanhana kiikkustuolissa: sitä, että tein turvallisia asioita läpi elämäni, vai sitä, että tein jotain hullunkurisempaa. Otin haasteen vastaan.”

• Kuka Miia Romppanen
  • Ikä 24 vuotta