Opettaja: Ota käyttöön valmis peli asumistaidoista
Onko asumistaitojen opetus jäänyt kiireessä? Asumisen opetus -peli on valmis oppimisen kokonaisuus, jonka avulla annat nuorelle eväitä loppuelämään.
Pelin tarkoitus: Pelin tarkoituksena on edistää asumisen taitoja ennen itsenäisen asumisen alkamista. Peli johdattelee taloyhtiömaailman rooleihin, vastuisiin ja oikeuksiin ja hyvään naapuruuteen. Tarkoituksena on tuoda asumistaitoja esiin positiivisesti ja voimaannuttavasti.
Kenelle: Opettajille maksuttomasti opetuskäyttöön. Pelin sisällöt on suunnattu erityisesti itsenäistymisen kynnykselle, yläkouluikäisille.
Oppimistavoitteet:
- Tiedon muutos: Pelaaja ymmärtää roolit, toimijat, vastuut ja oikeudet taloyhtiössä
- Käytöksen muutos: Ymmärrys oman toiminnan vaikutuksista
- Tunteen muutos: Positiivinen vire, voimaannuttaa arkeen, rohkeus: pärjään
Pelin tarina:
Havu on muuttanut vuokralle ensimmäiseen omaan kotiin. Taloyhtiön säännöt ja tavat tuntuvat vierailta ja moni asia pohdituttaa. Auttakaa Havua luovimaan taloyhtiön arjessa ja ratkaisemaan eteen tulevia kysymyksiä.
Kesto: n. 40 min
Tarvittavat laitteet: Pelilaite jokaiselle ryhmälle. Voi olla puhelin, padi tai tietokone.
Yksin vai ryhmässä: Ryhmässä, suositus n. 3-5 pelaajaa / ryhmä
Opettajan rooli:
- Kirjautuminen Seppoon ohjaajana / arvioijana.
- Pelin PIN-koodin jakaminen oppilaille.
- Luovien tehtävien arviointi.
Peliohjeet:
Ohje sisältää ohjeet pelin lataamiseen, kirjautumiseen ja ohjaajan painikkeisiin.
Esimerkki oppitunnista:
- Alustus, ohjeet ja jako ryhmiin, n. 10 min
- Pelaaminen ryhmissä, n. 40 min
- Loppukeskustelu n. 10 min
Asumisen opetus opetussuunnitelmassa
Peli soveltuu useisiin oppiaineisiin, mm. yhteiskuntaoppi, kotitalous, opinto-ohjaus ja maantiede. Pelissä vahvistetaan arjen kannalta tärkeitä taitoja.
Esimerkkejä siitä, miten pelin avulla toteutetaan opetussuunnitelmaa 7-9 luokalla:
OPETUSSUUNNITELMAN KOHTA | ASUMISEN OPETUS -PELI |
YLEINEN 7-9 lk | |
Valmistautuminen perusopetuksen jälkeiseen elämään. |
|
Laaja-alainen osaaminen: L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
“itsenäistymisen tukeminen” “Ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta.” |
|
KOTITALOUS | |
S2 Asuminen ja yhdessä eläminen
“Sisällöt valitaan siten, että ne tukevat yhdessä elämisen, asumistaitojen ja asumisen ympäristö- ja kustannustietoisuuden kehittymistä.” |
|
S3 Kuluttaja- ja talousosaaminen kodissa
“Sisällöt valitaan siten, että ne ohjaavat oppilaita asioimaan sekä tuntemaan vastuitaan ja oikeuksiaan valintoja ja sopimuksia tekevinä kuluttajina.” “Sisällöt harjaannuttavat vastuulliseen päätöksentekoon ja ajankohtaisen tiedon hankintaan sekä evästävät tunnistamaan kotitalouksien rahankäyttöön liittyviä tilanteita ja ongelmia.” |
|
YHTEISKUNTAOPPI | |
S1 Arkielämä ja oman elämän hallinta
“Perehdytään yksilön vastuisiin, velvollisuuksiin, oikeuksiin sekä oman elämän ja talouden hallintaan.” “Käsitellään sekä oman että lähiyhteisöjen, kuten perheiden, hyvinvoinnin ja turvallisuuden edistämistä.” |
|
OPPILAANOHJAUS | |
“Oppilaanohjauksen tehtävänä on edistää oppilaiden kasvua ja kehitystä siten, että jokainen oppilas pystyy kehittämään opiskeluvalmiuksiaan ja vuorovaikutustaitojaan sekä oppimaan elämässä tarvittavia tietoja ja taitoja.” |
|
MAANTIEDE | |
S5 Ihmiset ja kulttuurit maapallolla
“Tarkastellaan esimerkkien avulla, miten ympäristö vaikuttaa elinkeinoihin, asumiseen ja muuhun ihmisen toimintaan. “ |
|