Asiakaslupauksesta kohti brändiuudistusta

Helsinkiläisessä isännöintiyrityksessä Tapulin Huollossa oli tullut ajankohtaiseksi brändiuudistus. Työ aloitettiin koko henkilökunnan voimin pohtimalla, mitkä ovat yrityksen vahvuudet ja mahdollisuudet. Samalla brändiuudistuksesta tuli koko organisaation yhteinen juttu.

Yrityksen koko henkilökunta kokoontui päiväksi valmistelemaan Tapulin Huollon brändiuudistuksen ensimmäistä vaihetta. Työpajan fasilitaattoriksi saapui Isännöintiliiton asiakkuusjohtaja Aki Salo.

Työskentely käynnistyi pohtimalla ja tunnistamalla yrityksen vahvuuksia ja mahdollisuuksia. Ulkopuolisen vetäjän johdolla jokainen sai esittää omia näkemyksiään puhtaalta pöydältä, ja työpajassa vallitsi alusta saakka avoin meininki. Kaikkien mielipiteet olivat tervetulleita.

Vetäjä esitti myös sopivan provosoivia kysymyksiä, mikä mielestäni on aina paikallaan. Kaikkia asiat saa ja pitää kyseenalaistaa, kertoo Tapulin Huollon toimitusjohtaja Kimmo Leinonen.

Päivän tavoitteena ja lopputulemana oli uusi, erottuva yrityksen asiakaslupaus. Samalla toteutui yksi työpajan tavoitteista, henkilökunnan sitouttaminen brändiuudistukseen. Fasilitaattorin järjestelmällisesti vetämänä päivä sujui loppuyhteenvetoon saakka, ja jälkikäteen työpajan tuloksista saapui vielä raportti.

Raportin pohjalta edettiin seuraavaan vaiheeseen, eli uuden ilmeen luomiseen. Yhteistyökumppaniehdokkaille oli helppo esittää tarjouspyyntöjen pohjaksi valmiiksi ideoituja suuntaviivoja, ja olen tyytyväinen myös saatuihin vastauksiin, Leinonen jatkaa.

Työpajan päätteeksi todettiin yhdessä, että tällaisia sessioita olisi hyvä käydä muutoinkin yrityksessä säännöllisesti läpi. Näin tiedetään ketä ollaan, millaisia halutaan olla ja missä on kehitettävää, ja mikä tärkeintä, missä ollaan hyviä.