Elektroninen lukitus auttaa varkaustapauksissa

Eilen uutisoitu laaja putkilukkojen avainten varkaus Turussa aiheuttaa huolta taloyhtiöissä. Isännöintiliiton mukaan avainvarkausten haittoja voitaisiin ehkäistä elektronisilla lukoilla.

Turun Sanomat uutisoi eilen, että rikolliset ovat saaneet Turussa haltuunsa lähes kaikkien kerrostaloyhtiöiden putkilukkojen avaimen. Lehden tietojen mukaan heillä on pääsy ainakin kyseisten taloyhtiöiden yleisiin tiloihin ja huoltotiloihin, mutta ei ilmeisesti asuntoihin. Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanervan mukaan Turun kaltaisen tapauksen haitat olisivat olleet estettävissä tai ainakin nopeammin ratkaistavissa, jos lukot olisivat olleet elektronisia tai elektromekaanisia.

Isolla osalla taloyhtiöistä on edelleen käytössä mekaaniset ja patentoimattomat lukitusjärjestelmät, joiden avaimia voidaan helposti kopioida eikä niiden joutuessa rikollisten käsiin pystytä estämään niiden väärinkäyttöä. Isännöintiliitto suosittelee, että taloyhtiöt tekisivät rohkeammin päätöksiä sähköisiin lukkoihin siirtymisestä.

– Taloyhtiö vastaa rakennuksen ulko-ovista ja niiden lukitusjärjestelmistä sekä huoneistojen ulko-ovista lukkoineen. Lukitus on taloyhtiön perusjärjestelmä ja avainturvallisuus on yksi keskeisimpiä taloyhtiöiden turvallisuusasioita. Isännöitsijöiden mukaan osakkaita on joskus todella vaikea vakuuttaa siitä, että lukitusasiat pitäisi ottaa tosissaan ja tehdä päätöksiä lukituksien uusimisesta, Koro-Kanerva harmittelee.

Elektronisen avaimen kanssa liikkuvista jää aina jälki, lokimerkintä, joten kulkijoiden liikkeitä voidaan tarvittaessa tarkastella jälkikäteen. Ylipäätään lukituksen hallittavuus sekä etäkäytön ja etäohjauksen ominaisuudet ovat hyvä syy siirtyä elektronisiin lukkoihin. Tällöin on mahdollista tehdä avaimiin rajoitteita: esimerkiksi yleisten tilojen lukot voidaan ohjelmoida niin, ettei tiloihin ole kenelläkään pääsyä yöaikaan, tai urakoitsijoiden avaimet voidaan ohjelmoida niin, että heillä on pääsy kiinteistöön ainoastaan arkisin ja työaikaan.

– Jo vaikkapa tavallinen asukkaan kotiavaimen katoaminen on paljon pienempi vaaranpaikka, jos taloyhtiössä on käytössä elektroninen lukitusjärjestelmä. Tällöin avain ohjelmoidaan pois käytöstä, eikä sillä voi tehdä rikoksia, Koro-Kanerva sanoo.

Muutoksen kustannukset määrittelevät, päättääkö asiasta hallitus vai yhtiökokous

Jos lukitusjärjestelmän kustannukset ovat merkittävät, hankinnasta pitää tehdä enemmistöpäätös yhtiökokouksessa. Jos hankinnasta puolestaan aiheutuu vain vähäisiä kustannuksia, hallituksen päätös riittää. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi silloin, kun hankitaan sähköinen lukko pelkästään varkaiden tiuhaan vierailemiin pyörä- tai häkkivarastokellarien oviin.

– Osittain osakkaiden päätöksentekoa hidastaa lukituksen uusimisen hinta. Hankintahinnaltaan sähköiset lukitusratkaisut ovat mekaanisia kalliimpia, ja valmistajat puhuvat tällä hetkellä noin 10–20 vuoden elinkaaresta. Lukkoja täytyy myös huoltaa. Investointi sähköiseen lukitusjärjestelmään tuo kuitenkin merkittävästi paljon paremman turvan taloyhtiölle ja varmistaa sen, ettei avaimia seikkaile sellaisilla teillä, jonne ne eivät kuulu, Koro-Kanerva toteaa.

Taloyhtiöissä on muistettava myös se, että sähköiset kulunhallintajärjestelmät keräävät informaatiota, joka on tarpeen tullen luettavissa lukkojärjestelmästä. Kertyvistä tiedoista muodostuu henkilörekisteri, jota koskevat henkilötietolain säännökset. Henkilötietolain mukaan rekisterinpitäjän, eli tässä tapauksessa taloyhtiön, on ennen rekisterin muodostamista mietittävä, mihin tarkoitukseen tietoja kerätään. Lisäksi rekisterinpitäjän tulee laatia henkilötietolain mukainen rekisteriseloste jo ennen järjestelmän käyttöönottoa. Järjestelmästä päästään kuitenkin tarpeen vaatiessa ja esimerkiksi rikostapauksissa katsomaan käyttötietoja.