Isännöintiliitto uudesta jätelaista: Kierrättäminen ei saa nostaa asumiskustannuksia kohtuuttomasti

Uuden jätelain myötä monissa taloyhtiöissä täytyy laajentaa jätepisteitä. Jätelain tavoitteet ovat hyvät, mutta kierrättämisestä ei saa sakottaa kohtuuttomilla asumiskustannuksilla.

Isännöintiliitto kannattaa uuden jätelain tavoitetta nostaa kierrätysasteita ja edistää kiertotaloutta. Liitto on kuitenkin huolissaan lain myötä nousevista asumiskustannuksista.

– Tämä on tärkeä uudistus, jolla parannetaan ympäristöystävällisyyttä. Suomen pitää jatkossakin olla edelläkävijä kierrätyksessä. On kuitenkin selvää, että lakiuudistus tarkoittaa myös lisää kustannuksia kotitalouksille, vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa Isännöintiliitosta huomauttaa.

Asumiskustannusten nousu on ollut viime vuosina nopeaa. Nousua tulee edelleen, kun jätehuollon kustannuksia upotetaan jätemaksuihin.

– Jätemaksujen ja muiden kustannusten kehitystä täytyy seurata, jotta asumismenot eivät kasva kohtuuttomasti, Viljamaa sanoo.

Pienet taloyhtiöt joutuvat laajentamaan jätepisteitään

Jätteiden erilliskeräykseen velvoitetaan entistä pienempiä taloyhtiöitä. Jatkossa vähintään viiden huoneiston taloyhtiössä täytyy kerätä erikseen kartonki, metalli, lasi, muovi ja biojäte.

Viljamaan mukaan isännöinnillä on tärkeä rooli jätelain toimeenpanossa mahdollisten remonttien ja asukkaiden ohjeistamisen myötä.

– Etenkin pienissä taloyhtiöissä uudistus voi tarkoittaa sitä, että jätekatoksia ja -suojia täytyy laajentaa, koska vanhoissa ei ole tilaa kaikille jäteastioille. Tämä olisi hyvä ottaa huomioon myös mahdollisissa avustuksissa ja kuntien neuvonnassa.

Isännöintiliitto pitää hyvänä, että erilaisten siirtymäsäännösten ansiosta taloyhtiöille jää aikaa suunnitella jätepisteiden muutostarpeita. Uuden jätelain on tarkoitus tulla voimaan ensi vuoden alkupuolella.

Jätekuljetusten suhteen Isännöintiliitto toivoo harkintaa.

– Ne taloyhtiöt, jotka tähän mennessä ovat itse kilpailuttaneet kuljetukset, eivät saa kärsiä uudistuksesta. Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä pitää olla mahdollisuus osallistua jätekuljetusten kilpailutuksiin. Se on myös taloyhtiöiden etu, Viljamaa sanoo.

Lue Isännöintiliiton jättämä lausunto kokonaisuudessaan.

Tuomas Viljamaa
vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja, Isännöintiliitto