Kuormapyörät ja yhteiskäyttö ovat osa tulevaisuuden jakamistaloutta taloyhtiöissä

Lauttasaaressa kokeillaan kesän ajan yhteiskäyttöisiä sähköavusteisia kuormapyöriä. Mukana kokeilussa ovat Katajanharjun korttelin asukkaat, jotka voivat varata ja lainata kuormapyöriä helpottamaan arkiliikkumista sekä tavaroiden kuljettamista. Hankkeen tarkoituksena on luoda toimivia toimintamalleja jakamistalouden mahdollisuuksista taloyhtiöissä.

Pyörien säilytystä varten taloyhtiön pihalle tuotiin siirrettävä kontti. Katajanharjun kontissa toteutuu samalla myös pienimuotoinen kaupunkiviljely. Kuva: Lassi Sarlos/HSY

Kokeilu on osa Circular Green Blocks -hanketta, jossa on aiemmin esimerkiksi kokeiltu taloyhtiön yhteistä konttilainaamoa ja yhteisiä viljelylaatikoita. Yhteiskäyttöajattelu haastaa perinteisen mallin, jossa henkilöt itse omistavat tarvitsemansa tavarat. Kaikkea ei kuitenkaan ole tarpeellista tai järkevää omistaa itse. Taloyhtiöissä saattaa olla tuttu tilanne, että rivitalossa jokaisella asukkaalla on oma ruohonleikkuri, vaikka yhteiskäyttöinen ruohonleikkuri veisi paljon vähemmän tilaa ja olisi kustannuksiltaan myös edullisempi. Yhteiskäyttökokeilut tuovat ratkaisuja asumisen arkeen ja voivat parhaimmillaan johtaa pysyvään yhteiskäyttöön.

Uusia innovaatioita taloyhtiöihin ja samalla lisää yhteisöllisyyttä

Jos taloyhtiö haluaa lähteä kokeilemaan yhteiskäyttöisiä kuormapyöriä ja jakamistaloutta, miten asiasta pitää taloyhtiössä päättää ja mitä pitää huomioida?

– Taloyhtiö voi lähteä yhteiskäyttökokeiluihin mukaan taloyhtiön hallituksen päätöksellä. Asukkaat voivat olla myös itse aktiivisia ja ehdottaa hallitukselle tällaisia hankkeita. Itse olen sitä mieltä, että kaikki ideat ja hankkeet, jotka lisäävät yhteisöllisyyttä, ovat hyviä. Taloyhtiössä on parempi asua, kun asukkaat tuntevat toisensa ja ollaan yhdessä tekemässä asioita, summaa Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama.

Kuormapyörät ovat suosittuja ja paljon käytössä Euroopassa. Niiden etuna on mahdollisuus kuljettaa suuriakin tavaroita ympäristöystävällisesti. Kuva: Ami Koiranen/Metropolia

– Yksi helppo ratkaisu on, että palveluntarjoaja tuo paikalle yhteiskäyttöön sovitut kuormapyörät tai muut vastaavat, ja asukas maksaa käytöstä suoraan palveluntarjoajalle. Palveluntarjoaja myös vastaa vakuutuksista ja hallinnollisesta puolesta kuten varauskalenterista. Tällainen malli on taloyhtiön kannalta yksinkertaisin käytännön järjestelyjen kannalta, toteaa Valkama.

Vihreä siirtymä haastaa taloyhtiöt miettimään asioita uudella tavalla

Isännöintiliiton vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto seuraa työnsä puolesta vihreää siirtymää taloyhtiönäkökulmasta.

– Tällaisia kokeiluja tarvitaan ehdottomasti taloyhtiöihin. Vihreä siirtymä tulee koskettamaan asukkaita myös taloyhtiöissä ja jotta sovittuihin hiilineutraalitavoitteisiin päästään, uusia tapoja tehdä ja liikkua tarvitaan. Kokeilut ovat hyvä avaus ja tuovat jakamistalouden ihmisten arkeen. Kokeilujen kautta löydetään hyviä ja toimivia malleja, joita voidaan tulevaisuudessa ottaa laajemminkin käyttöön, sanoo Liina Länsiluoto.

– Tässä hankkeessa on hienosti otettu huomioon taloyhtiöiden rajalliset tilat säilyttää kookkaita kuormapyöriä tai yhteiskäytössä olevia tavaroita. Säilytys on ratkaistu siirrettävällä kontilla, joka voidaan sijoittaa taloyhtiön pihalle. Kun taloyhtiön kannalta haasteellisia asioita on jo valmiiksi ratkaistu ja konseptoitu, on mukaan lähteminen taloyhtiölle helpompaa.

Hyvää tämän hankkeen kohdalla on, että kokeilussa ei ole mukana vain yksi taloyhtiö vaan koko kortteli, jolloin mukaan saadaan enemmän käyttäjiä ja vaikuttavuutta. Hankkeessa kiitosta Länsiluoto antaa myös taloyhtiön pihalla olevan säilytyskontin maisemoinnista, jossa on käytetty syötäviä kasveja ja joka tuo kaupunkiympäristöön vihreyttä.

– Aivan mahtava idea yhdistää kuormapyörien säilytyksessä tarvittava kontti ja kaupunkiviljely! Juuri tällaisia uusia tapoja edistää jakamis- ja kiertotaloutta tarvitaan. Uudet hankkeet ja ideat vaativat aina aikaa ja innovatiivisia taloyhtiöitä mukaan, mutta vain tällaisten kokeilujen kautta voidaan luoda uusia toimintamalleja ja sitä kautta tukea vihreää siirtymää, toteaa Länsiluoto.

Lisätietoja Katajaharjun kuormapyöräkokeilusta:

Katso esittelyvideo hankkeesta >>