Lämpöpumput ovat lunastaneet paikkansa yhtenä rivitalojen lämmitysmuodoista – kerrostalot lämpiävät edelleen kaukolämmöllä

Viime vuosina otsikoissa näkynyt energiaremonttibuumi on muuttanut erityisesti rivitalojen lämmitystä Suomessa. Tilastokeskuksen loppuvuodesta 2023 julkaisemat tilastot näyttävät, että rivitaloissa lämpöpumppujen hyödyntäminen on kolminkertaistunut 10 vuodessa. Sen sijaan kerrostalopuolella lämpöpumppuratkaisut eivät ole muuttaneet kaukolämmön asemaa kerrostalojen lämmityksen valtiaana. Isännöintiliitto muistuttaa, että energiatehokkuutta ja päästöttömyyttä voi parantaa monin keinoin myös muuttamatta lämmitystapaa.

Kerrostalojen käyttämästä lämmitysenergiasta 86 % on kaukolämmöllä ja 3 % lämpöpumpuilla tuotettua energiaa, kun taas rivitaloissa vastaavat luvut ovat 47 % ja 16 %. Nämä Tilastokeskuksen tuoreimmat luvut kertovat tilanteesta vuonna 2022. Tilastot näyttävät myös kehityksen vuodesta 2008 alkaen.

– Vaikka maalämmöstä on puhuttu viime vuosina paljon ja se myös Isännöintiliiton tekemien kyselyjen valossa selvästi kiinnostaa taloyhtiöissä, isoa muutosta ei kuitenkaan kerrostalojen lämmitystavoissa ole tapahtunut. Rivitalokentällä lämpöpumput, kuten maalämpö ja ilmalämpöpumput, ovat selvästi ottaneet paikkansa kolmantena lämmitysmuotona kaukolämmön ja suoran sähkölämmityksen ohella, analysoi Isännöintiliiton vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto.

Kerrostaloasujien kannalta iso kysymys tulee jatkossakin olemaan kaukolämmön hinta.

– Asumisen päästöjen vähentämisessä kaukolämmön siirtyminen pois fossiilisista polttoaineista on kohtalonkysymys Suomelle. Onneksi vihreä siirtymä on jo hyvässä vauhdissa kaukolämmössä ja jopa jo tehty monella pienemmällä paikkakunnalla. Myös suurten kaupunkien kaukolämmön tarjoajien kuten Fortumin ja Helenin investointisuunnitelmat fossiilisista polttoaineista irtautumiseen alkavat olla selkeitä. Energiateollisuuden ennusteet siitä, että kaukolämmön päästöjä saadaan leikattua noin 80 % kuluvan vuosikymmenen aikana, ovat lupaavia, Länsiluoto sanoo.

Yksittäisissä taloyhtiöissä voidaan tehdä energiatehokkuuden ja päästöttömyyden parantamiseksi paljon pieniä, hyviä päätöksiä.

– Lämmitystavan muutos tai maalämpöremontti eivät ole suinkaan ainoa tapa parantaa energiatehokkuutta ja vähentää päästöjä taloyhtiössä. Esimerkiksi hukkalämmön hyödyntäminen, ikkunoiden tai julkisivun eristyksen parantaminen tai lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmien älykäs optimointi voivat säästää sekä energiaa että euroja merkittävästi, Länsiluoto kannustaa.

Isännöintiliitto julkaisee 1.2.2024 uuden ”Taloyhtiön energia- ja ilmastoasiat – isännöinnin oppaan”, jonka tavoitteena on helpottaa isännöinnin ammattilaisia energiatehokkuuden ja päästöttömyyden edistämisessä taloyhtiöissä.

Isännöintiliitto järjestää 1.2. maksuttoman energiaseminaarin, lue lisää ohjelmasta ja ilmoittaudu mukaan >>

Lue lisää Tilastokeskuksen tilastoista >>

Kuva: Adobe Stock