Toimiiko palovaroitin sähkökatkon aikana?

Alkutalven aikana monissa suomalaiskodeissa on mietitty eri laitteiden toimivuutta sähkökatkon aikana. Paloturvallisuuden kannalta kriittisimmät laitteet toimivat myös sähkökatkon aikana. Esimerkiksi verkkovirtaan kytketty palovaroitin toimii, kunhan laitteen varavirtana toimiva paristo on vaihdettu. Vuoden 2024 alusta alkaen palovaroittimien kunnossapitovastuu saattaa siirtyä kokonaan taloyhtiöille.

Sähköpulaan varautuminen on ollut kuluvan syksyn kuumimpia puheenaiheita. Nykyaikaisessa kodissa sähköä tarvitaan moneen toimintoon. Monet paloturvallisuuden kannalta kriittisimmät laitteet, kuten palovaroittimet ja lukitusjärjestelmät, on suunniteltu niin, että ne toimivat myös sähkökatkon aikana.

Myös verkkovirralla toimivissa palovaroittimissa on varavirtalähteenä paristo, jonka avulla laite toimii sähkökatkonkin aikana. Samoin esimerkiksi elektroniset lukitusjärjestelmät on suunniteltu asuintaloissa niin, että ne toimivat myös ilman verkkovirtaa. Hälytykset toimivat ja tiloista siis pääsee poistumaan sähkökatkonkin aikana, Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jenni Valkama sanoo.

Siirtyvätkö palovaroittimet taloyhtiön vastuulle?

Palovaroitinten osalta edessä saattaa olla iso muutos, jos nyt eduskunnan käsittelyssä oleva pelastuslain muutos hyväksytään.

Pelastuslain uudistuksessa ehdotetaan, että asuntojen palovaroittimien hankinta- ja kunnossapitovelvollisuus siirtyisi taloyhtiölle. Isännöintiliiton näkökulmasta tämä on kannatettava asia. On taloyhtiön etu, että kaikkien asuntojen palovaroitinten toiminta voidaan varmistaa. Toimiva palovaroitin voi pelastaa henkiä, Valkama muistuttaa.

Voimassa olevan pelastuslain mukaan velvollisuus varustaa asunto riittävällä määrällä palovaroittimia tai muita vastaavia tulipalosta varoittavia laitteita on asunnon haltijalla. Lakiesityksen mukaan vastuu olisi jatkossa rakennuksen omistajalla eli esimerkiksi asunto-osakeyhtiön ollessa kyseessä yhtiöllä.

Verkkovirtaan kytkettyjen palovaroitinjärjestelmien kunnossapitovastuu kuuluu jo nykyisellään asunto-osakeyhtiölain kunnossapitovastuuta koskevien säännösten perusteella yhtiölle, joten käytännössä vastuu palovaroittimien hankinnasta ja kunnossapidosta on ollut asukkailla vain niissä vanhemmissa rakennuksissa, joissa on käytössä paristokäyttöiset palovaroittimet.

Pelastuslain muutoksella tilanne selkiytyy ja kunnossapitovastuu on aina yhtiöllä riippumatta siitä, millainen palovaroitinjärjestelmä yhtiössä on käytössä. Säädösesityksen mukaan asukkaalla olisi kuitenkin jatkossakin velvollisuus seurata palovaroittimen toimintakuntoa ja viipymättä ilmoittaa yhtiölle palovaroittimen vioista, Valkama sanoo.

Lain on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2024 alusta, mutta palovaroittimien kunnossapitovastuu siirtyisi asukkailta rakennuksen omistajille vasta kahden vuoden siirtymäajan jälkeen.

Parhaillaan vietetään Paloturvallisuusviikkoa, jonka teemana tänä vuonna ovat palovaroittimet. Paloturvallisuusviikolla marras-joulukuun taitteessa kutsutaan kaikki ihmiset mukaan testaamaan palovaroittimet Pohjoismaisena palovaroitinpäivänä 1. joulukuuta kello 18. Paloturvallisuusviikkoa koordinoi Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö SPEK.