Piha kuntoon taloyhtiössä

Taloyhtiön pihaa kunnostettaessa voi miettiä esimerkiksi korttelipihan muodostamista naapurien kanssa tai muuttuvien sääolojen huomioimista. Asukaskyselyt ja ulkopuolinen asiantuntija-apu voivat auttaa pihasuunnittelussa. Toteutusvaiheessa puolestaan talkoovakuutuksen voimassaolo kannattaa tarkistaa.

Keväällä lumen alta paljastuu myös taloyhtiön piha. Taloyhtiön pihan kunnostamiseen on myös uusia näkökulmia: kiinnostaisiko taloyhtiötänne esimerkiksi korttelipiha naapurien kanssa tai pihan hyödyntäminen muuttuviin sääoloihin sopeutumisessa?

Isännöintiliiton viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Liina Länsiluoto kokosi vinkit pihasuunnitteluun.

1. Selvitä asukaskyselyllä, minkälaisia toiveita pihalle on

Asukas- tai osakaskysely auttaa selvittämään toiveita pihalle. Vastaako piha eri asukasryhmien toiveita? Löytyykö sieltä esimerkiksi varjoa hellettä pakeneville, lasten leikkipaikka tai turvallista tilaa polkupyörille? Entä onko pihan valaistus kunnossa myös talviaikaan?

–Yksinkertaisimmillaan taloyhtiön hallitus voi kysyä asukkaiden mielipidettä vaikkapa netin ilmaisten kyselytyökalujen avulla tehdyllä asukaskyselyllä. Myös isännöintiyrityksellä voi olla käytössään asukaskyselytyökaluja, Länsiluoto kertoo.

1. Mieti myös ilmastonmuutoksen tuomia tulevaisuuden tarpeita

Pihaa suunnitellessa kannattaa miettiä myös tulevaisuuden tarpeita. Ilmastonmuutoksen myötä sään ääri-ilmiöiden ennustetaan lisääntyvän. Hellejaksojen piteneminen voi kuumentaa koteja ja luoda entistä enemmän tarvetta varjostaville pihapuille. Rankkasateiden ja tulvien yleistymisen myötä pihalla kannattaa kiinnittää huomiota myös hulevesien kulkuun ja sadevesien imeytymiseen.

– Pihakasvien avulla pihalle voi tuoda varjoa, parantaa veden imeytymistä tai myös tarjota paikkoja monimuotoiselle kaupunkiluonnolle esimerkiksi istuttamalla kasveja pölyttäjille, Länsiluoto avaa.

1. Korttelipiha naapurien kanssa voi tuoda aivan uusia mahdollisuuksia

Lisätilaa ja erilaisia tekemisen paikkoja pihalle voi suunnitella myös yhdessä naapuritaloyhtiöiden kanssa. Korttelipihojen kehittämiseen on tarjolla myös uusi, Helsingin kaupungin rahoittama opas https://korttelipihat.hel.fi/, jonka vinkit sopivat myös moneen muuhun kaupunkiin.

– Yhdistämällä taloyhtiöiden pihat voidaan saada moninkertaisesti iloa ja hyötyä. Jos vaikkapa meidän pihallamme on ykkösluokan leikkipaikka ja naapurilla suojaisa grillikatos, voidaan yhdistämällä pihat saada aikaan molemmille lisäarvoa. Pihojen huollosta ja vastuista kannattaa sopia kirjallisella sopimuksella hallitusten kesken, jotta niistä ei synny eripuraa, Länsiluoto sanoo.

Pihasuunnittelussa kannattaa huomioida sekä asukkaiden tarpeet että ilmastonmuutoksen tuomat muutokset. Kuva: Adobe Stock
  1. Ulkopuolinen suunnittelija avuksi

Harva taloyhtiön hallituksen jäsen tai isännöitsijä on piha-asioiden ammattilainen. Kuten muissakin kunnostushankkeissa, myös pihasuunnitteluun ja kunnostamiseen kannattaa usein palkata ammattilainen avuksi.

– Asukaskyselyt ja taloyhtiön tulevaisuuden tarpeiden tunteminen antavat suunnittelijalle hyvää pohjaa suunnittelutyöhön. Vaikka suunnittelu maksaa, voi kokonaisuudesta tulla kestävämpi ja toimivampi kuin itse pohdittuna, Länsiluoto sanoo.

1. Toteutukseen asukkaat mukaan

Kun suunnittelu ja mahdollisesti tarvittavat kilpailutukset on tehty, suunnitelmat hyväksytään usein yhtiökokouksessa. Toteutukseen ja esimerkiksi kasvien istuttamiseen sekä pihan ylläpitoon kannattaa kutsua asukkaat mukaan.

Taloyhtiön talkoovakuutuksen kannattaa olla kunnossa. Talkoovakuutus on yleensä voimassa niissä pihatöissä, jotka tehdään etukäteen ja yhteisesti sovituilla talonmiesvuoroilla tai yhteisillä kunnossapitotalkoilla.

– Toimiva ja kaunis piha on parhaimmillaan yhteinen olohuone taloyhtiön asukkaille. Sen suunnittelun ja hoitamisen ei tarvitse olla vain hallituksen harteilla, vaan kerrostalonkin asukkaista voi hyvin löytyä innokkaita viherpeukaloita pihaa kunnostamaan. Pihalla kuopsuttamisen ei tarvitse olla vain omakotiasujien harrastus, Länsiluoto kannustaa.

Asukaskyselyn pohjana voi hyödyntää esimerkiksi Isännöintimittari-palvelua, jonka isännöintiyritys voi ostaa käyttöönsä.