Varmista roskakatosten lukitus uudenvuodenyönä

Uudenvuodenyö on tuhopolttojen riskiaikaa. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön tiedotteen mukaan viime uutenavuotena Suomessa sytytettiin toista sataa roska-astiapaloa.

Taloyhtiöiden kannattaakin varmistaa, että lukittavat roskakatokset ja jäteastiat myös pysyvät lukittuina uudenvuodenyönä. Jos jätepistettä ei saa lukkoon, isännöitsijän ja taloyhtiön hallituksen kannattaa ottaa asia käsittelyyn turvallisuuden parantamiseksi. Kotitalo-lehden juttu auttaa alkuun jätekatoksen päivittämisessä.

Tuhopolttoja tutkineen raportin mukaan nuoret aiheuttavat tulipaloja tai muuta vahinkoa ampumalla ilotulitteita sisälle rakennuksiin, postilaatikoihin, roska-astioihin tai muihin kohteisiin. Usein taustalla on ajattelemattomuus ja vahinkojen laajuus tulee tekijälle yllätyksenä. Onkin toivottavaa, että vanhemmat olisivat aina mukana, kun ilotulitteita käsitellään.

– Tahallaan sytytetyistä paloista korvausvastuu on aina sytyttäjällä, vaikka hän olisi nuorikin. Korvaussummat saattavat helposti kasvaa hyvin suuriksi, jos palo pääsee leviämään, muistuttaa tutkimuspäällikkö Tuula Kekki SPEKistä.

Noin 20 prosenttia kaikista tulipaloista on tahallaan sytytettyjä. Tuhopolttaja valitsee sytyttämiseen sopivan paikan melko sattumanvaraisesti. Tuhopolttoja voidaan estää tekemällä olosuhteet sytyttäjälle epäsuotuisiksi: valaisemalla, lukitsemalla ja jättämällä riittävä välimatka esimerkiksi jäteastioista rakennuksiin.

Lue lisää tuhopolttojen ehkäisystä.

Uutishuoneeseen