Kynät pois: isännöintiala voisi säästää 11 miljoonaa vuodessa sähköisellä allekirjoittamisella

Kiinteistö- ja rakentamisalan yhteisen #kynätpois-haastekampanjan mukaan isännöintiala voisi säästää varovaisesti arvioiden yli 11 miljoonaa euroa, 270 tuhatta työtuntia ja 600 tuhatta paperiarkkia vuodessa allekirjoittamalla asiakirjat sähköisesti.

Useat alan yritykset, mukaan lukien Asuntopehtoori, Tapiolan Lämpö Oy ja Uniko Isännöintipalvelut Oy ottivat haasteen innolla vastaan. Heidän kokemuksiaan voit lukea kynätpois-sivustolta.

Koko kiinteistö- ja rakentamisala voisi säästää vuosittain yli 300 miljoonaa euroa allekirjoittamalla asiakirjat sähköisesti. Summa vastaa noin 50% toimialan vuosittaisesta TKI-budjetista ja on myös kansantaloudellisesti merkittävä.

Säästöjen ohella plussaa asiakaskokemuksesta

Digitalisaatio ja sähköinen allekirjoittaminen sujuvoittavat työtä isännöintiyrityksissä, sillä niissä tehdään paljon paperisopimuksia eri tahojen kanssa. Digitalisaatio vaikuttaa myös isännöinnin asiakaskokemukseen.

– Isännöitsijä on ja hänen pitää olla taloyhtiön luotettu ykkösasiantuntija. Yksi osa asiantuntijuutta on omien toimintatapojen kehittäminen ja jatkuva parantaminen. Näen, että digitaalisuus tarjoaa isännöinnille enemmän aikaa tähän, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

Haastekampanja kannusti toimialaa tehostamaan toimintaansa siirtymällä sähköiseen allekirjoittamiseen. Haasteessa haluttiin tuoda esiin organisaatiokohtaisia taloudellisia ja ajallisia säästöjä sekä positiivisia ympäristövaikutuksia. Kampanjan päätteeksi KPMG selvitti toimenpiteen kansallisen vaikuttavuuden.

Kampanjassa lanseerattiin myös asuntolainalaskurista innoituksensa saanut helppokäyttöinen laskuri. Sen avulla jokainen organisaatio pystyy laskemaan sähköisen allekirjoittamisen hyödyt omalta osaltaan. Laskuri löytyy osoitteesta kynatpois.fi.

Lue lisää kampanjan tuloksista

Uutishuoneeseen