10 usein kysyttyä kysymystä Isännöintiliiton palkinnoista

1. Pitääkö isännöintiliiton palkintokilpailuun osallistuakseen olla alan paras?

Ei tarvitse, sillä eihän tällaista paremmuusjärjestystä edes voida laatia. Löydät kuvauksen ehdokas kriteereistä täältä: https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/palkinnot/.

Ehdokaskriteereissä painottuvat esimerkiksi vastuullisuus, esimerkillinen osaaminen, kehitysmyönteisyys ja hyvät yhteistyötaidot.

2. Ehdokkaani oli viime vuonna kilpailussa? Voinko ilmoittaa hänet uudelleen?

Jos sinulla on mielessäsi hyvä ehdokas, sinun kannattaa ehdottomasti ilmoittaa hänet kisaan uudelleen. Meille päin tämä on vain signaali aktiivisuudesta ja ehdokkaan nauttimasta kannatuksesta.

Toisinaan edellisvuonna finaalista jäänyt onkin valittu seuraavana vuonna finaaliin, sillä finalistivalinnat tekevän asiantuntijaraadin painotukset vaihtelevat vuosittain.

3. En tiedä haluaako ehdokkaani osallistua kisaan, voinko silti ilmoittaa hänet?

Ehdokkaan ilmoittamiseen ei vielä tarvita ehdokkaalta suostumusta. Jotkut työyhteisöt ovat nimenomaan halunneet yllättää osaavan ja pidetyn työntekijänsä sillä, että ilmoittavat hänet mukaan kisaan. Jos ehdokastasi ei valita finaaliin, hän ei saa edes tietää ehdokkuudestaan, eli pettymyksiä ei ehdokkaalle itselleen ole luvassa. Finaalin valituilta taas kysytään aina suostumus osallistua kisaan, ennen kuin heille luovutetaan paikka finaalissa. Kukaan ei siis joudu kisaan vasten tahtoaan.

4. Kannattaisiko ehdokkaalta kuitenkin kysyä suostumus kisaan, ennen kuin ilmoitan hänet mukaan kisaan?

Moni ajattelee, että on mukavampi kysyä ehdokkaalta suostumus kisaan jo ennen ehdokasilmoituksen jättämistä. Kysymmekin ehdokaslomakkeella aina, tietää ehdokas ehdokkuudestaan.

Kisan kannalta voi olla joskus etu, että ehdokkaalla on myös oma motivaatio olla kisassa mukana, sillä esimerkiksi finaalivaiheessa ehdokkailla on oltava valmius olla jonkin verran esillä ainakin Isännöintiliiton viestintäkanavilla.

5. Saako ehdokas tietää, kuka hänet on ehdottanut kisaan mukaan?

Ehdokkaille ei missään vaiheessa kerrota ehdottaneen henkilön tietoja tarkemmin. Toki voi olla mukava, että jos työyhteisö ilmoittaa jonkun työntekijänsä kisaan, ehdotuksen tekijä ilmiantaa itse itsensä, jos ehdokas pääsee finaaliin.

6. Haluaisin osallistua kisaan, mutta voinko ilmoittaa itse itseni?

Voit ilman muuta ehdottaa itse itseäsi. Meille päin tämä on merkki aktiivisuudesta ja siitä, että olet motivoitunut olemaan mukana kilpailun eri vaiheissa.

Tutustu myös edelliseen vastaukseen. Emme julkaise missään tietoja siitä, onko ehdokas ilmoittanut itse itsensä.

7. Minulla on mielessä hyvä ehdokas, mutten tiedä osaanko tehdä hänestä hyvä hakemuksen?

Kurkkaapa sähköistä hakemuslomakettamme. Löydät sieltä konkreettisia kysymyksiä liittyen ehdokkaan osaamiseen ja työhön. Kun varaat lomakkeen täyttöön riittävästi aikaa, ja vastaan mahdollisimman moneen kysymykseen perustellusti, saat varmasti hyvän hakemuksen kokoon.

8. Haastatellaanko ehdokkaat ennen finaalia?

Ehdokkaita ei haastatella erikseen ennen finaalia eikä heistä kerätä muutakaan kautta lisätietoja. Asiantuntijaraati tekee finalistivalinnat pelkästään lomakkeella annettujen perustelujen pohjalta.

Finaaliin nousemassa olevista ehdokkaista tarkistetaan kuitenkin ennen finalistivalintoja luottotiedot sekä nuhteettomuus ja tästä viestitään finalistiehdokkaille erikseen.

Vain finaaliin jo valitut ehdokkaat haastatellaan ennen finalistien julkaisua.

9. Onko hyödyllistä tehdä samasta ehdokkaasta monta ehdokasilmoittautumista?

Suosittelemme, että esimerkiksi työyhteisö laatii mieluummin yhden kunnollisen ja perustellun ehdotuksen ehdokkaastaan, kuin laittaa matkaan useita ehdokasilmoituksia puutteellisin tiedoin.

Jos sama moni taho sattumalta ehdottaa samaa ehdokasta, ei siitä toisaalta ole haittaakaan.

10. Mistä löydän tarkempia tietoja kilpailun eri vaiheista?

Kaikki tiedot on koottu palkintokilpailun sivulle: https://www.isannointiliitto.fi/isannointiliitto-vaikuttaa/palkinnot/