Asrek-infossa muistutettiin päivittämään tiedot Kaupparekisteriin

Maanmittauslaitos järjesti isännöitsijöille tiedotustilaisuuden osakehuoneistorekisteristä lokakuun lopussa. Tilaisuudessa esiteltiin osakehuoneistorekisteriä, käytiin läpi miten lainsäädäntö osakehuoneistorekisterin myötä muuttuu ja miten asunto-osakeyhtiön liittyminen rekisteriin käytännössä hoituu. Lisäksi tutustuttiin MML:n taloyhtiöille ja isännöinnille tarjoamiin, uuden rekisterin mahdollistamiin tietopalveluihin.

Tilaisuuden videotallenne on katsottavissa verkon kautta täällä.

Osakehuoneistorekisteriin liittyviä lakimuutoksia esitteli tilaisuudessa kirjaamislakimies Saija Korhonen. Isännöintiliitto kertoo muutoksista osakehuoneistorekisteriä koskevassa jäsenohjeessa.

Erkki Tapola esitteli osakehuoneistorekisterin demon.

PRH:n ylitarkastaja Esa Kosonen opasti yleisöä siihen, miten osakehuoneistorekisteri vaikuttaa yhtiöjärjestysmuutoksen tekoon. Kun osakeluettelon ylläpito on siirretty Maanmittauslaitokselle, yhtiöjärjestysmuutokset on tehtävä sähköisesti. Käytännössä PRH:n sähköinen asiointipalvelu ohjaa tuottamaan yhtiöjärjestyksen tietyt pykälät määrämuodossa, mutta muut määräykset voi jatkossakin ilmoittaa vapaamuotoisilla tekstikentillä.

Maanmittauslaitoksen taloyhtiöille tarjoamista palveluista esiteltiin tietopalvelut, joiden kautta voi tilata tulosteena taloyhtiön osakeluettelon ja tiettyä huoneistoa koskevan tulosteen. Tavoitteena on, että syksystä 2019 yhteydet isännöintijärjestelmiin alkavat todennäköisesti toimia niin, että osakehuoneistorekisterin tiedot saadaan isännöintiyrityksiin suoraan oman isännöintijärjestelmän kautta.

Yleisöä askarrutti tilaisuudessa esimerkiksi se, miten isännöinti saa saannon kirjaamisen yhteydessä tiedon uudesta omistajasta. Tietopalveluja esitellyt Erkki Tapola muistutti, että tieto kulkee, jos kyseisen taloyhtiön tiedot on saatettu ajan tasalle Kaupparekisterissä. Esimerkiksi uusia omistajia koskevat tiedot lähetetään taloyhtiön pyynnöstä sähköpostitse, jos taloyhtiön isännöitsijän sähköpostiosoite on Kaupparekisterissä.

Screenillä nähtiin tilaisuuden lopuksi myös osakehuoneistorekisterin alustava demo, jonka avulla yleisö pääsi kurkkaamaan, miten taloyhtiöiden tietoja rekisteriin tallennetaan. Osakeluettelon siirtopalvelua kehitetään vielä ennen käyttöönottoa 1.5.2019, kertoi projektipäällikkö Tapola.