Osakehuoneistorekisteri (ASREK) ensin uusiin taloyhtiöihin

Jos isännöintiyritys hamuaa asiakkaikseen myös uusia, perusteilla olevia taloyhtiöitä, osakehuoneistorekisteriin (ASREK) varautuminen kannattaa aloittaa nyt.

– Asrek ei koske ensimmäisenä vanhoja taloyhtiöitä, vaan uusia, jotka tulee perustaa suoraan Asrekiin vuoden 2019 alusta, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén.

Sallménin mukaan Isännöintiliitto käy koko ajan dialogia Asrekin toteutusorganisaation ja isännöintijärjestelmäntoimittajien kanssa, jotta siirtymä sähköiseen asunto-osakerekisteriin olisi isännöinnille mahdollisimman kivuton.

Sallmén ja kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen tapasivat järjestelmäntoimittajia loppuvuodesta keskustelutilaisuudessa. Tilaisuudessa käytiin läpi Asrekin aikatauluja ja seuraavia etappeja. Kevään aikana Maanmittauslaitos esimerkiksi perustaa järjestelmäntestausryhmän, johon isännöintijärjestelmien toimittajat ovat tervetulleita.

– Jos isännöintiyritys haluaa varmistaa, että oma järjestelmäntoimittaja pääsee mukaan, asiasta kannattaa vinkata minulle. Omalta järjestelmäntoimittajalta voi jo tässä vaiheessa varmistaa, että Asrekiin liittyville muutostöille on varattu kalenterista tilaa. Tuotekehitysputkeen pitäisi laittaa asioita jo nyt, kertoo Tuhkanen.

Uutishuoneeseen