Y-Säätiön asukkaiden työllistämistä edistävä konsepti kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta

Y-Säätiön  asukkaiden työllistämistä edistävä konsepti, jossa vuokrataloyhtiöiden lumityöt hoidetaan asukasvoimin, on valittu Asumisteko 2021 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 10.11.2021.

Y-säätiön konsepti kisaa Asumisteko 2021 -palkinnosta
”Pidän ihmisistä. Työn antoisin puoli tulee siitä, kun ajattelen, että se mitä teen, auttaa naapureita liikkumaan turvallisesti pihalla.”, kertoo lumitöihin rekrytoitu Emmanuel Adjei. Kuvassa vasemmalta kehittämiskoordinaattori Eero Untamala, Emmanuel Adjei ja kiinteistöpalveluyksikön esimies Riikka Väisänen. Kuva: Juho Kuva.

Y-Säätiö tytäryhtiöineen tarjoaa vuokrakoteja asuntoa vailla oleville ihmisille ympäri Suomen.  Samalla pyritään edistämään asukkaiden sosiaalista ja taloudellista hyvinvointia – ja ehkäisemään uudelleen asunnottomaksi joutumista. Finaaliin noussut asumisteko on esimerkki sosiaalisesta vastuunkannosta, joka samalla helpottaa asukkaiden, isännöinnin ja huollon arkea.

Mukana hankkeessa on kolmekymmentä Y-säätiön tytäryhtiön M2-Kotien  vuokrataloa ja erityisryhmille suunnattua Y-Säätiön palvelutaloa pääkaupunkiseudulla. Kiinteistöjen lumityöt ja pihojen siivoamiset hoidetaan kohta neljättä talvea palkallisina asukastöinä.

– Kun asukkaat rekrytoidaan huolehtimaan asuinympäristöstään, asukkaat, isännöinti ja huolto saadaan samalle puolelle pöytää, yhteisen tehtävän ääreen, kertoo kehittämiskoordinaattori Eero Untamala Y-Säätiöltä.

Rekrytoiduille hanke on tuonut tuloja, työllistymispolkuja ja yhteisöllistä tekemistä. Lumitöiden tuomilla tuloilla voi esimerkiksi lyhentää suoraan vuokriaan. Lisäksi ohjelman myötä tulleen valmennuksen ja keikkatyökokemuksen kautta jo seitsemänkymmentä Y-säätiön asukasta on saanut vakituisen, osa-aikaisen tai kausityöpaikan avoimilta työmarkkinoilta.

Palkan voi halutessaan ohjata suoraan vuokranmaksuun

Asukastöinä pihan talvikunnossapito hoituu ketterästi – kun lumimyräkänkään sattuessa ei jouduta odottamaan ulkopuolista apua lumenluontiin. Lumityöt ja hiekoitukset hoidetaan määräajoin: aamulla kello kahdeksaan mennessä ja tarvittaessa vielä iltapäivisin kello 18 mennessä.  Valitukset huollolle ja isännöintiin ovat vähentyneet, jolloin isännöinti on voinut keskittyä muuhun asukasyhteistyöhön.

– Tällä mallilla asukas näyttäytyy välittäjänä, ei valittajana. Mahdollisuus osallistua kiinteistönhoitoon tuo asukkaat aktiivisiksi toimijoiksi omassa asuinympäristössään, kiteyttää Untamala.

Lumityöt koordinoidaan Y-säätiössä Uuras-ohjelman alla. Uuras rekrytoi asukkaat ja M2-Kiinteistöpalvelut huolehtii perehdyttämisestä sekä työvälineistä. Työ organisoidaan WhatsApp-ryhmissä. Palkanmaksu toteutuu digitaalisen HR-yhtiö Treamerin  kautta, jonka sovelluksessa asukas voi valita, ohjataanko palkka suoraan vuokranmaksuun. Samat tekijät hoitavat lumettomina aikoina roskakierroksia, eli pitävät huolta jätehuoneen siisteydestä ja roskien keräämisestä pihalta, jolloin tehtävissä säilyy myös jatkuvuus.

Isossa kuvassa hankkeella on ollut myös yhteiskunnallista merkitystä, kun siihen rekrytoidut asukkaat ovat päässeet paremmin kiinni arkeen:

– Meillä on dialogi asukkaan kanssa, kun asukas asuu meillä, ja hankkeessa käytämme tätä dialogia työllistymisen Uuras-ohjelman kautta saatu kokemus herättää asukkaassa työinnon, ja sitten yritysyhteistyömme kautta hän voi saa da myöhemmin työpaikan, Untamala kertoo onnistumisista.

Y-säätiön mukaan samaa konseptia voi kokeilla yhtä lailla asunto-osakeyhtiöissä kuin vuokrakiinteistöissä. Kiinteistöhuoltoyhtiö Tapiolan Lämmön kanssa mallia on  esimerkiksi kokeiltu asiakkaina olevien M2-Kotien kohteissa Espoon Suurpellossa. Töihin rekrytoitiin talon asukkaita ja työnjohto tuli Tapiolan Lämmöltä.

Palkittavaksi asumisteoksi etsitään hyvää taloyhtiöasumista ja/tai hyvää isännöintiä edistävää hanketta, palvelua tai tuotetta. Asumisteon toteuttajan on oltava joko Isännöintiliiton palveluverkostoyritys, Isännöintiliiton jäsenyritys tai Isännöintiliiton jäsenyhdistys.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna kehitysjohtaja Miimu Airaksinen SRV Yhtiöt Oyj:stä, pääsihteeri Marianne Heikkilä Marttaliitosta, toimitusjohtaja Harri Hiltunen Kiinteistöliitosta, toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta ja kehitysjohtaja Reetta Yrttimaa Isännöintiliitosta.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 10.11.2021.