Birgitta Vesala on Isännöintiammattilainen 2023. ”Kaiken työni päämääränä on, että asukkaat viihtyvät kodeissaan”.

Kiinteistöassistenttina työskentelevä Birgitta Vesala voitti Isännöintiammattilainen 2023 -kilpailun. Yhteensä kolme finalistia kilpaili palkinnosta, joka julkistettiin Isännöintipäivillä Lahdessa 27.9.2023.

Birgitta Vesala (Nurmijärven Kodit) voitti Isännöintiammattilainen 2023 -palkinnon. Kuva: Jarkko Laine.

Birgitta Vesala työskentelee kiinteistöassistenttina Nurmijärven Kodit Oy:ssä, joka huolehtii Nurmijärven kunnan vuokra-asunnoista.

Monipuolisen toimenkuvan ja tietotaidon vuoksi kollegat kuvailevat Vesalaa eräänlaiseksi työpaikkansa lennonjohdoksi.

Vesala kuuluu yrityksen kunnossapito- ja rakennustiimiin, joten useimmat työtehtävät vaativat tiivistä yhteistyötä huollon, isännöinnin ja asukkaiden kanssa. Vesalaa kiitetäänkin hyvistä yhteistyötaidoista. Asiakkailta hän saa kiitosta ystävällisestä ja nopeasta palvelusta sekä huumorintajusta. Kollegat kehuvat häntä hyvän mielen tuojaksi, joka tuo työyhteisöönsä ideoita, osaamista ja empatiaa. Vesala itse kertoo uskovansa kaikessa yhteistyön voimaan:

– Hienoja asioita tapahtuu vain yhteistyössä. Vuokrataloisännöinti on ryhmätyötä, yksin sitä ei pysty tekemään.

Yhteisöllisyyttä ja vastuullisuutta asumiseen

Tulevaisuudessa Vesala näkisi mielellään yhteistyön ja yhteisöllisyyden voimistuvan myös asukkaiden parissa esimerkiksi niin, että asukkaat ottaisivat itsekin vastuuta asumisviihtyvyydestä tai osallistuisivat enemmän heitä koskeviin päätöksiin.

Työpaikallaan Vesala kehittää mielellään käytäntöjä vastuullisemmiksi ja paremmin toimiviksi. Hän on esimerkiksi siirtänyt Nurmijärven kotien dokumentit digiaikaan tallentamalla kaikki paperisina olleet valtakirjat, sopimukset ja liitteet sähköiseen muotoon.

Myös ekologisuuden edistäminen on Vesalalle tärkeää. Energiaa on säästetty tiivistämällä saunavuoroja, kierrätystä edistetty ohjeistuksin ja viestinnällä. Lisäksi Vesala on kehittänyt viestintää asukkaille päin.

– Kaiken työni päämääränä on, että asukkaat viihtyvät kodeissaan. Sen eteen teemme töitä, Vesala summaa.

Mikä on Isännöintiammattilainen -palkinto?

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain. Palkinnot ojennettiin Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Palkintoja jaettiin tänä vuonna kahdessa kategoriassa: Isännöitsijä 2023 ja Isännöintiammattilainen 2023.
Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin päätoimisena isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-, laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita. Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto). Lopulliset voittajat valittiin finalisteista yleisöäänin.

Lue uutinen