Energiatodistusasetus uudistui, vanha todistus kelpaa yhä

Uusi energiatodistusasetus tulee voimaan vuoden 2018 alussa. Uudessa asetuksessa on selkeytetty terminologiaa sekä muutettu laskentasääntöjä ja rakennusten ryhmittelyä energialuokituksissa. Myös energiatodistuslomaketta ja sen täyttöohjetta on päivitetty.

Jatkossa uusi rakennus voi saada energiatodistuksessa A-luokituksen aiempaa kustannustehokkaammin. Lähes nollaenergiarakentamista koskevat määräykset täyttävä uusi rakennus sijoittuu jatkossa lähtökohtaisesti B-luokkaan aiemman C-luokan sijaan.

Vanhaa todistusta ei tarvitse uusia

Jos rakennuksella on jo voimassa oleva energiatodistus, mikään ei edellytä uuden todistuksen hankkimista myynti- tai vuokraustilanteeseen, ennen kuin 10 vuotta voimassa oleva todistus vanhenee. Halutessaan taloyhtiöt ja rakennusten omistajat voivat kuitenkin hankkia uusien säännösten mukaan tehdyn todistuksen. Asuntojen myynti- ja vuokrausilmoituksissa kerrottuun asunnon energialuokkaan liitetään jatkossa alaindeksillä vuosiluku, joka osoittaa, minkä vuoden asetuksen perusteella energialuokka on laskettu.

ARAn ylläpitämä energiatodistusrekisteri päivitetään alkuvuoden 2018 aikana vastaamaan energiatodistuslakiin ja -asetukseen tehtyjä muutoksia. Siirtymävaiheen aikana energiatodistukset laaditaan aiemman energiatodistuslain (50/2013) ja energiatodistusasetuksen (176/2013) mukaisesti.

Energiatodistuksiin liittyvissä kysymyksissä auttaa Motiva Oy:n energiatodistusneuvonta. Palvelupuhelin on auki tiistaisin 9-12, ja kysymyksiä voi lähettää myös sähköpostitse osoitteeseen energiatodistus (at) motiva.fi. Motiva antaa energiatodistuksiin liittyvää neuvontaa ympäristöministeriön toimeksiannosta sekä kuluttajille että energiatodistusten laatijoille.

Lähde: ympäristöministeriön ja Motiva Oy:n tiedote