Hackathon tuo digipöhinää isännöintialalle

Isännöintiliitto suunnittelee isännöintialan ensimmäistä hackathonia. Hackathonit ovat yleistyneet, ja esimerkiksi kaupungit, metsäteollisuus, mediatalot ja rakennusala ovat järjestäneet hackathoneja, jossa koodaritiimit pureutuvat annettuihin haasteisiin.

Viikonlopun kestävässä Hackathon-turnauksessa kehitetään uusia ideoita, innovaatiota ja konsepteja, joista parhaat palkitaan. Monet ideoista kehittyvät hackathonin jälkeen joko haasteen heittäneen firman omin voimin tai idean kehittäneen tiimin pilottiprojektina.

Hackathon kertoo halusta kehittyä

Hackathoneja järjestävän Ultrahackin toimitusjohtaja Mikko Järvilehdon mukaan yrityksen saamat hyödyt voi laittaa kolmeen koriin: innovaatiot, brändi ja rekrytointi.

– Hackathonissa voidaan kehittää olemassa olevia palveluja, etsiä uusia ideoita tai validoida kehitysideoita nopeasti, Järvilehto kertoo.

Hackathoniin osallistuminen kertoo asiakkaille ja sidosryhmille, että yritystä kiinnostaa kehittäminen ja kehittyminen. Hackathon-turnaukset ovat samalla hyviä rekrytointitilaisuuksia, joissa yritykset ja kyvykkäät koodarit kohtaavat.

Koodareita ulkomailta

Ultrahackin tapahtumiin osallistuu it-alan opiskelijoita, startupeja ja vakiintuneita ohjelmistotaloja. Yli puolet osallistujista tulee nykyään Suomen ulkopuolelta.

– Osallistujien erilaisuus tuo pöytään erilaisia näkökulmia ja samalla päästään testaamaan, mihin kaikkeen viimeisin teknologia taipuu. Haluamme saada aikaiseksi digipöhinää osittain pölyyntyneelle isännöintialalle, sanoo kehityspäällikkö Henrik Tuhkanen.

Isännöintiliiton ja Ultrahackin yhteinen hackathon etsii nyt yrityksiä, jotka ovat valmiita jakamaan tekniset haasteensa innovatiiselle kehittäjäjoukolle. Haaste voi liittyä esimerkiksi isännöinnin lisäpalvelujen tuottamiseen tai taloyhtiöiden IoT-teknologiaan. Haasteet pyritään julkaisemaan kevättalvella ja hackathonin lopputurnaus järjestetään toukokuussa Helsingissä.

Lisätietoja:

Henrik Tuhkanen