Maria Pellikka kisaa Isännöintiammattilainen 2021 -palkinnosta

Kiinteistösihteeri Maria Pellikka Pohjois-Tapiolan Isännöinti Oy:stä on valittu Isännöintiammattilainen 2021 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 10.11.2021.

Maria Pellikka
Maria Pellikka Pohjois-Tapiolan Isännöinnistä kisaa Isännöintiammattilainen 2021 -palkinnosta. Kuva: Juho Kuva.

Kaksi vuotta Pohjois-Tapiolan Isännöinnissä kiinteistösihteerinä toimineen Maria Pellikan työyhteisö kuvailee häntä täysin korvaamattomaksi osaksi organisaatiota. Pellikan oma-aloitteisuus ja halu toimia yrityksen ja asiakkaiden parhaaksi on laajentanut hänen työnkuvansa myös kehitystehtävien puolelle.

Esimerkkinä tästä toimivat taloyhtiösivujen dokumenttipankkien uudistaminen ja autopaikkavarausten kehittäminen. Dokumentinhallinta isännöinnin ja hallitusten välillä oli aiemmin hidasta ja sekavaa, mutta Pellikan luoman uuden kansiorakenteen pohjalta tiedot löytyvät nyt helposti – ja uudet dokumentit on helppo päivittää oikeisiin kansioihin.

Autopaikkoja puolestaan hallittiin ennen hankalien Excelien avulla – mutta Pellikan toimesta kaikkien asiakasyhtiöiden autopaikkojen hallinta on siirretty isännöintijärjestelmään.

– Mietin aina, että millähän jotain työtehtävää tai asiakkaalle tarjottavaa palvelua voisi parantaa ja tai kehittää. Minulla on onneksi työyhteisö, jossa kehitysideoitani ei teilata, vaan pääsen viemään niitä eteenpäin, Pellikka kertoo.

Kiinteistösihteeri on asiakaskokemuksen rakentaja

Pellikan ratkaisukeskeinen asenne ja säntillisyys näkyy myös korkeana asiakastyytyväisyytenä. Asiakkailta Pellikka on saanut kiitosta esimerkiksi siitä, että ongelmat ratkaistaan ystävällisesti, nopeasti ja asiantuntevasti ja työpyynnöt ohjataan tehokkaasti oikealle taholle.

– Otan aina ihmisen ihmisenä ja haluan hoitaa hänen asiansa. Asiakaspalvelija voi itse vaikuttaa asiakaskokemukseen: jos itse olisi tyly, niin tilanteesta tulee negatiivinen. Kun itse on ystävällinen, asiakastilanteesta rakentuu positiivinen, Pellikka kuvailee lähestymistapaansa.

Yrityksensä ainoana kiinteistösihteerinä työskentelevän Pellikan työnkuvasta on muodostunut monipuolinen. Hän vastaa kokonaan asiakaspalvelusta puheluineen ja sähköposteineen sekä hoitaa yrityksensä tiedotus ja postitustyöt – kuten taloyhtiösivuille lisättävät tiedotteet. Myös Pohjois-Tapiolan Isännöinnin some-kanavat ovat hänen vastuullaan.

Noin 100 taloyhtiötä isännöivässä yrityksessä töitä riittää taloyhtiöiden tilinpäätöksiin liittyvien aineistojen koostamisesta, uusien asiakkaiden dokumenttien läpikäynnissä ja toisinaan myös lähtevien asiakkaiden dokumenttien keräämisessä ja luovutuksissa.

Isännöintiammattilainen-finaalissa Pellikka haluaisikin tuoda esiin juuri työn monipuolisuutta ja sitä, miten tärkeä osa kiinteistösihteereillä on isännöinnin asiakaskokemuksen rakentajina.

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt ensi kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa yhtä hyvin asiakaspalvelijan, kiinteistösihteerin kuin isännöintiyrityksen palkkaaman harjoittelijankin. Palkittavan isännöintiammattilaisen työssä näkyy esimerkillinen toiminta esimerkiksi asiakkaiden tai työyhteisön hyväksi.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna kehitysjohtaja Miimu Airaksinen SRV Yhtiöt Oyj:stä, pääsihteeri Marianne Heikkilä Marttaliitosta, toimitusjohtaja Harri Hiltunen Kiinteistöliitosta, toimitusjohtaja Annukka Mickelsson Kiinteistönvälitysalan Keskusliitosta ja kehitysjohtaja Reetta Yrttimaa Isännöintiliitosta.

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 10.11.2021.

ÄÄNESTYKSEEN