Isännöintiliiton vuoden 2019 painopisteinä vaikuttaminen ja jäsenpalvelut

Tulevana vuonna Isännöintiliitto keskittyy erityisesti jäsenten tukipalvelujen parantamiseen ja vaikuttamistyöhön sekä ja päivittää visionsa asumisen ja isännöinnin tulevaisuudesta.

Isännöintiala elää suurta muutosta. Kaupungistuminen, asiakkaiden tarpeiden erilaistuminen ja uudet odotukset vaativat isännöinniltä uudistumista. Digitalisaatio ja toimistoautomatiikan tuomat mahdollisuudet lisäävät vaatimuksia tehokkuudesta, ja kilpailu kiristyy.

– Iso kysymys on, miltä tulevaisuuden kilpailukykyinen isännöinti näyttää ja miten sitä johdetaan, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Heikkilä esitteli Isännöintiliiton tulevan vuoden toimintasuunnitelmaa liittokokouksessa Lahdessa 11.9.2018.

– Meillä on iso kunnianhimo auttaa isännöintiä kehittymään, jotta te kaikki voitte luoda paremmat mahdollisuudet tulevaisuuden asumiselle, Heikkilä sanoi liittokokousväelle.

Isännöintiliiton toiminta perustuu strategiaan, jonka painopisteitä ovat jäsenpalvelujen uudistaminen, isännöintiyritysten toimintaympäristöön vaikuttaminen, jatkuva toiminnan kehittäminen ja toimintaresurssien kasvattaminen.

Käytännössä isännöintiä ja asumista kehittävät isännöintiyrityksissä työskentelevät ihmiset. Sen vuoksi Isännöintiliitto kiinnittää erityistä huomiota yritysten tukemiseen.

Isännöintiliitto on uudistanut organisaatiotaan vastatakseen entistä paremmin jäsenten tarpeisiin.

– Koska ympäristö on haastava, meidänkin pitää olla parempi. Isännöintiliitto on vasta alussa, ja mahdollisuuksia paljon parempaan on, Heikkilä sanoo.

Edunvalvontaa perinteisin ja modernein keinoin

Isännöintiliiton vaikutus- eli edunvalvontatyö kohdistuu isännöinnin toimintaympäristön muutoksiin. Merkittävä toimintaympäristöä muuttava hanke on ASREK, jossa Suomeen muodostetaan yhteinen osakehuoneistorekisteri.

– Vaikuttaminen on toki perinteisesti lakivaikuttamista eli lobbausta, mutta ajattelemme, että kaikki toimintamme yrittää vaikuttaa asiakkaisiin, yhteistyökumppaneihin ja isännöinnin ympäristöön, Heikkilä sanoo.

Kotitalo-lehti laajentaa kohderyhmäänsä taloyhtiöiden hallituksista osakkeenomistajiin ja kehittää entistä kattavamman sähköisen palvelun. Näin ymmärrys isännöinnistä saavuttaa entistä laajemman kentän isännöinnin asiakkaita.

Jäsenpalvelut paranevat

Jäsenyhdistysten tukemista koskevat toiveet on kuultu Isännöintiliitossa, ja tulevana vuonna yhdistyksille tulee lisää palveluja muun muassa paikallisten koulutusten muodossa.

Isännöintiliiton jäsenyrityksille on tarjolla monia vaikuttavia ja samalla arkea helpottavia työkaluja, joiden kehittäminen jatkuu edelleen. Esimerkiksi Mappi-jäsenpalveluun tuotetaan ja hankitaan entistä kattavammin ohjeita ja muuta isännöinnille hyödyllistä sisältöä. Myös Isännöinnin hakupalvelu Hae isännöintiä uudistuu.

– Vuonna 2019 Isännöintiliitto juhlii myös 15-vuotista taivaltaan, mikä varmasti näkyy arjessa myös, Heikkilä lupaa.

Isännöintiliiton sääntömääräinen syysliittokokous pidettiin Lahdessa 11.9.2018 Isännöintipäivien alla. Kokouksessa valittiin myös uusi puheenjohtajisto ja hallitus.