Isännöintiliitto: Asuntojen palovaroittimet taloyhtiön hoidettavaksi

Nykyisen lainsäädännön mukaan asukas vastaa palovaroittimen hankkimisesta ja toimintakunnosta.

Isännöintiliiton mielestä taloyhtiöiden hallitusten rooli on tärkeä paloturvallisuuden kehittämisessä.

– Palovaroittimien asentaminen ja vuosihuolto tulisi olla taloyhtiön tehtävä ja kustannusten mennä taloyhtiön piikkiin. Tämä on ainoa tapa huolehtia kaikkien asukkaiden paloturvallisuudesta, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä.

Nykyisen lainsäädännön mukaan paristokäyttöisten palovaroittimien kiinnittämisestä ja toimintakunnosta vastaa yksin asukas. Sähköverkkoon kytkettyjen palovaroittimien kunnossapidosta vastaa taloyhtiö.

Sisäministeriö ilmoitti eilen tarkistavansa pelastustoimen niin kutsutun laitelain uudistustarpeet ja valmistelee lakiin tarvittavat muutokset. Laitelaki koskee erilaisia paloturvallisuuslaitteita kuten palovaroittimia ja käsisammuttimia.

Tutkimusten mukaan yli 90 prosentilla suomalaisista on mielestään riittävä määrä toimivia palovaroittimia kodeissaan. Kuitenkin vain 38 prosentissa asunnoista, joissa on syttynyt tulipalo, on ollut toimivat palovaroittimet.

Lisätietoja:

Tero Heikkilä