Isännöintiliitto toivoo lisäresursseja asumisneuvontaan

Taloyhtiöiden sosiaaliset ongelmat kasvattavat isännöinnin työmäärää

Asumisneuvonnan tarve näkyy asunto-osakeyhtiöissä, toteaa Isännöintiliitto. Taloyhtiössä asukkaiden taloudelliset ja sosiaaliset ongelmat heijastuvat helposti koko taloyhtiöön. Samalla ne kuormittavat isännöintiyritystä, jolla on rajalliset resurssit asukkaiden maksuvaikeuksien tai häiriökäyttäytymisen syiden selvittämiseen.

Koti kuuluu kaikille -kampanjaan voi tutustua osoitteessa isannointiliitto.fi/kotikaikille

Isännöintiliiton puheenjohtaja Ilkka Saarinen ja VVA ry:n hallituksen puheenjohtaja Reijo Pipinen keskustelevat taloyhtiön sosiaalisista ongelmista Kiinteistö 2017 -tapahtumassa keskiviikkona 27.9. klo 12.30

– Isännöinti kohtaa työssään ihmisten ongelmia laidasta laitaan: rahaongelmia, päihteitä, syrjäytymistä. Isännöinti kuitenkin valvoo koko taloyhtiön etua, eikä sillä ole ongelmatapausten kohdalla juuri muita keinoja kuin käynnistää huoneiston hallintaanotto, ulosottotoimet tai jopa häätöprosessi, toteaa Isännöintiliiton puheenjohtaja Ilkka Saarinen.

Asumisneuvonnan ja isännöinnin yhteistyöstä on saatu hyviä kokemuksia. Asumisneuvoja on tarpeen esimerkiksi silloin, kun asukkaan taidot tai sen hetkiset kyvyt eivät riitä etsimään apua omaehtoisesti. Tavoitteena on tunnistaa asumisen riskejä ja puuttua niihin hyvissä ajoin ennen kuin ongelmat johtavat asunnottomuuteen.

–Valitettavasti asumisneuvontaa ei ole tarjolla kaikilla paikkakunnilla tai sitä ei ole riittävästi. Olisi tärkeää, että asumisneuvonnan palveluja olisi saatavilla myös pienemmillä paikkakunnilla, Saarinen toivoo.

Isännöintiliitto kampanjoi VVA ry:n kanssa

Matias Toivonen sai kodin VVA ry:n tuella.

Usein asumisneuvontaa tarjoavat kaupunkien vuokrataloyhtiöt sekä kolmannen sektorin toimijat. Vailla vakinaista asuntoa ry. on asunnottomien edunvalvontajärjestö, joka tekee ruohonjuuritason työtä asunnottomien parissa. Yksi näistä toimista on asumisneuvontapalvelu, joka auttaa aiemmin asunnottomia ihmisiä saamaan ja pitämään asunnon.

– Kohtaamme ihmisiä, jotka ovat vailla omaa kotia sekä heitä, jotka ovat vaarassa menettää asuntonsa. Tehtävänämme on reagoida mahdollisimman nopeasti jokaisen yksilölliseen tilanteeseen ja tarpeisiin. Tavoitteena on minimoida asunnottomuuden haittoja sekä ehkäistä asunnottomuuden uusiutumista, VVA ry:n järjestösihteeri Vlada Petrovskaja kertoo.

Isännöintiliitto ja VVA ry. ovat aloittaneet yhteisen ”Koti kuuluu kaikille” -kampanjan, jolla lisätään tietoisuutta asumisneuvonnan tarpeesta sekä varoja sen toteuttamiseen.

– Asumisneuvonnan tukeminen on luontevaa isännöintialalle, sillä neuvonta palvelee myös taloyhtiön etua. Haastamme kampanjaan mukaan kaikki jäsenyrityksemme ja heidän isännöimänsä taloyhtiöt, Ilkka Saarinen sanoo.

Lisätietoja:

Ilkka Saarinen, puheenjohtaja, Suomen Isännöintiliitto ry.
ilkka.saarinen@iisoy.fi

Vlada Petrovskaja, järjestösihteeri, Vailla vakinaista asuntoa ry.
vlada.petrovskaja@vvary.fi

Uutishuoneeseen