Isännöitsijä Annika Aura kisaa Isännöitsijä 2018 -palkinnosta

Isännöintiliitto on valinnut turkulaisen isännöitsijä Annika Auran, Realia Management Oy, Isännöitsijä 2018 -finalistien joukkoon. Yhteensä kolme finalistia kilpailee Isännöitsijä 2018 -palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 12.9.

Isännöitsijä Annika Auran, Realia Management Oy, loppuasiakkaana on esimerkiksi Turun M2-Kodit. Kuva: Vesa-Matti Väärä.

Aura toimii pääasiassa vuokratalojen isännöitsijänä Realia Management Oy:ssä. Aura on isännöintityössään vahvistanut loppuasiakkaidensa eli Turun M2-Kotien asukkaiden yhteishenkeä monin tavoin. Yhteisöllisyyden tukeminen on lisännyt asumisviihtyisyyttä ja asukkaiden hyvinvointia sekä vaikuttanut ennaltaehkäisevästi asukkaiden syrjäytymiseen.

– Isännöitsijällä on näköalapaikka siihen, mitä taloyhtiössä tapahtuu. Parhaimmillaan isännöitsijä on yhteisöllisen tekemisen mahdollistaja ja käynnistäjä, sanoo Aura. Auran isännöimissä taloyhtiöissä moni hänen alun perin käynnistämänsä tekeminen, kuten asukkaiden mölkkyturnaukset ja petankki-tapaamiset, rullaavatkin nykyisin asukkaiden itsensä koordinoimana.

Lisäksi Aura luotsaa Raisioon hanketta, jossa kuntaan rakennetaan vuorovaikutusta edistävä vuokrataloyhteisö. Raisoon nouseva kylämäinen vuokra-asuntoyhteisö koostuu rivi- ja paritaloista sekä keskelle aluetta rakennettavista kaikkien asukkaiden yhteisistä tiloista.

– Isännöinti on murrosvaiheessa. Monesti vaaditaan multiosaamista eli sähköisten palvelujen hallintaa, asukkaiden kuuntelua, verkostojen hallintaa ja sosiaalista hoksnokkaa, kuvailee Aura isännöintityötään.

Isännöintiliitto palkitsee vuosittain alalla ansioituneita isännöintiyrityksiä, isännöitsijöitä ja isännöintitekoja. Tämän vuoden palkintojen teemoiksi on valittu asiakkaiden kuuntelu ja asumisen strateginen kehittäminen. Lopulliset voittajat julkistetaan Isännöintipäivillä Lahdessa 12.9.2018.