Janika Palokangas voitti Isännöintiammattilainen 2022 -kilpailun – ”Minulle on tärkeää, että isännöinnin palvelu on asukkaille ja taloyhtiön osakkaille jouhevaa.”

Nivalalainen kiinteistöassistentti Janika Palokangas OP Koti Pohjanmaasta on voittanut Isännöintiammattilainen 2022 -kilpailun. Yhteensä kolme finalistia kilpaili valtakunnallisesta palkinnosta, joka julkistettiin Isännöintipäivillä Jyväskylässä 21.9.2022.

Kiinteistöassitentti Janika Palokangas (OP Koti Pohjanmaa), kuva: Juho Kuva.

Viitisen vuotta alalla työskennellyt kiinteistöassistentti Janika Palokangas toimii OP Koti Pohjanmaassa sihteerin ja asiakaspalvelun tehtävissä. Hän tekee töitään innovatiivisella otteella luotsaten esimerkiksi asiakaspalvelun kehittämistä. OP Koti Pohjanmaan isännöinti toimii yhdeksässä toimipisteessä, joilla oli aiemmin omia käytänteitään.

– Kiinteistöassistenttien tiimissä yhdenmukaistamme nyt toimintatapojamme, niin että asiakaspalvelu sujuvoituisi entisestään, kertoo Palokangas.

Tehtävä on vaatinut Palokankaalta vuorovaikutustaitoja tiimin ryhmäyttämiseksi, mutta myös prosessien kehittämistä, erilaisten sähköisten järjestelmien hyödyntämistä sekä työntekijöiden perehdyttämistä.

– Haluan viedä asioita eteenpäin ja uudistaa asiakaspalvelua niin, että se on tehokasta ja helppoa asiakkaille ja meille.

Kiinteistöassistenttien tiimi palvelee asiakkaita laajalla alueella Pohjanmaalla. Toimipisteitä tiimillä on Ylivieskassa, Kokkolassa, Oulaisissa, Haapavedellä, Nivalassa, Kärsämäellä, Haapajärvellä, Pyhäsalmella ja Kalajoella.

Isännöinti lähemmäs asiakasta

Palokangas kertoo, että yhtenä hänen isona missionaan on lisätä asiakkaiden tietoisuutta isännöinnistä ja tuoda isännöinti lähemmäs asiakasta. Asiakkaille hän viestii esimerkiksi OP Koti Pohjanmaan some-kanavilla ja tuottaa myös perinteisiä tiedotteita asiakkaita askarruttavista aiheista. Nykyisin asiakas saattaa saada esimerkiksi veden tasauslaskun mukana tiedotteen, jossa selvennetään kyseisen laskutuksen perusteet. Avuksi on liitetty laskukaava, jolla voi laskea, paljonko vettä on päivätasolla kulunut.

Palokankaan aktiivisuus ja avuliaisuus on huomattu niin asukkaiden ja taloyhtiöiden hallitusten taholta kuin työyhteisön sisälläkin. Häntä kiitellään positiiviseksi kollegaksi ja asiakaspalvelijaksi, joka osaa huomioida palapelin kaikki osat.

– Meillä kaikilla, niin isännöitsijöillä, kiinteistöassistenteilla kuin vaikkapa kirjanpitäjilläkin, on tärkeä rooli kokonaisuuden kannalta. Kaikkia tarvitaan, että asiakkaan omaisuus saadaan hoidettua asiaankuuluvalla tavalla, sanoo Palokangas.

Asumisen digitalisaatiossa on käynnissä iso murros, kun kaikkien taloyhtiöiden osakeluettelot siirretään sähköiseen huoneistotietojärjestelmään vuoden 2023 loppuun mennessä. Palokangas tuo pohjalaista osaamista tähän isoon murrokseen. Hän on mukana valtakunnallisessa ryhmässä, jossa isännöintijärjestelmien pääkäyttäjät valmistautuvat siirtämään osakeluettelot huoneistotietojärjestelmään. Omassa yrityksessään Palokangas kuuluu lisäksi työryhmään, joka kehittää isännöintijärjestelmää yhteistyössä ohjelmistontarjoajan kanssa.

– Minulle on tärkeää, että isännöinnin palvelu on asukkaille ja taloyhtiön osakkaille jouhevaa, Palokangas sanoo.

Mikä on Isännöintiammattilainen 2022 -palkinto?

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain. Palkinnot ojennettiin Isännöintipäivillä 21.9.2022. Palkintoja jaettiin tänä vuonna kahdessa kategoriassa: Isännöitsijä 2022 ja Isännöintiammattilainen 2022.

Isännöintiliiton palkintokilpailu avautui nyt toista kertaa kaikille isännöintiyrityksissä työskenteleville. Isännöintiammattilainen-sarjaan saattoi ilmoittaa isännöintiyrityksessä muussa roolissa kuin isännöitsijänä työskentelevän ammattilaisen, kuten asiakaspalvelijoita, kiinteistösihteereitä, kirjanpitäjiä, viestintä-,
laki-, järjestelmä-, tai HR-asiantuntijoita.
Ehdokkaiksi etsittiin tekijöitä, jotka haluavat edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna yhteysjohtaja Timo Tossavainen (Kiinteistöliitto), toimitusjohtaja Kirsi Hautala (Rakentamisen Laatu RALA ry), toiminnanjohtaja Anne Viita (Vuokralaiset VKL ry) ja vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa (Isännöintiliitto). Finalisteista valittiin lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä.