Kari Sutelainen kisaa Isännöitsijä 2023 -palkinnosta

Isännöitsijä, toimitusjohtaja Kari Sutelainen (Reim Oulu Oy) on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Isännöitsijä, toimitusjohtaja Kari Sutelainen Reim Oulu Oy
Isännöitsijä, toimitusjohtaja Kari Sutelainen Reim Oulu Oy:stä on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Antti J. Leinonen

Parikymmentä vuotta isännöintialalla työskennellyt Kari Sutelainen työskentelee Reim Oulu Oy:n toimitusjohtajana ja tekee merkittävän osan ajasta isännöintityötä myös itse.

Aiempi kaupallisen alan koulutus ja vahva talousasioiden osaaminen näkyvät Sutelaisen työssä ja hänen saamassaan hyvässä asiakaspalautteessa. Pitkä kokemus isännöintityöstä on lisäksi tuonut Sutelaiselle hyvän kyvyn hahmottaa kokonaisuuksia.

Sutelainen isännöi Oulun alueella useita kerrostaloja, joissa on meneillään isoja korjaushankkeita linjasaneerauksista hissihankkeisiin ja märkätilasaneerauksista piharemontteihin. Asiakkaat kiittävät Sutelaista hankkeiden hyvästä hoidosta, budjetissa pysymisestä ja matkan varrella huomattujen taloushaasteiden järkevästä ratkaisemisesta.

– Nykyinen taloustilanne vaikuttaa siihen, että sekä hankkeista, hinnoista että lainoista keskustellaan asiakkaiden kanssa pidempään, pohjustaa Sutelainen.

Hän saa asiakkailta kiitosta esimerkiksi säästöjen tuomisesta ja uusien rahoitusratkaisujen löytämisestä. Yksi esimerkeistä liittyy uuden asiakkaan sekaisin olleisiin yhteiskustannuksiin, jotka ovat määritelty hallinnonjakosopimuksessa. Useamman taloyhtiön hallinonjakosopimuksella olevan tontin yhteiskustannukset saatiin Sutelaisen selvitysten ansiosta oikaistua kuntoon. Toisessa esimerkissä asiakasyhtiölle löydettiin rahoitusta tuleviin remontteihin, kun osa tontista myytiin rakennusliikkeelle lisärakentamista varten. Projekti vaati paljon selvitystöitä, ennen kuin taloyhtiön maa-alueen asemakaavoitusprosessi voitiin viedä läpi yhteistyössä hallituksen ja Oulun kaupungin kanssa.

Sutelainen muistuttaa, että asiakkaan talousasioiden hyvä hoito on osa vastuullisuutta. Huomattava vastuullisuuskysymys liittyy kiinteistöalalla hänen mukaansa ympäristönäkökulmiin:

– Isännöinnissä ja hankkeissa on huomioitava vastuullisuus energiatehokkuuden, tilojen tehokkaan käytön ja esimerkiksi veden kulutuksen näkökulmasta. Ympäristöystävällisistä vaihtoehdoista on kerrottava asiakkaille. Myös se pitää huomioida, mitä arvoa ympäristöystävälliset investoinnit tuovat elinkaarensa aikana, sanoo Sutelainen.

Tulevaisuudessa hän pitää tärkeänä, että alan tunnettuus kasvaa ja alalle saadaan myös uusia tekijöitä. Toimitusjohtajan roolissaan Sutelainen pyrkiikin kehittämään yritystä hyvänä työpaikkana ja varmistamaan uusien osaajien löytymisen esimerkiksi oppisopimuskoulutuksin.

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.