Kotitalo: Näin korona vaikuttaa taloyhtiöissä

Yleisvaaralliseksi tartuntataudiksi luokiteltu koronavirus leviää ihmisestä toiseen kosketus- ja pisaratartuntana. Suomessa tartuntojen määrä on lisääntynyt viime päivinä, mikä on aiheuttanut huolta ja kysymyksiä myös taloyhtiöissä.

Kotitalo on koonnut vastauksia näihin huoliin. Lue jutusta mm. mitä tarkoittaa kotikaranteeni, voiko pyykkitupaa käyttää ja miten käy saunavuorojen: Koronavirus taloyhtiössä – kokosimme vastauksia yleisimpiin huoliin taloyhtiössä elämiseen epidemia-aikana

Työterveyslaitos (TTL) on yhdessä THL:n kanssa laatinut siivoukseen ohjeistuksen, jolla pyritään ehkäisemään koronavirustartuntoja. Taloyhtiöissä huolta on herättänyt viruksen tarttuminen hissin nappuloista, ovenkahvoista tai rappukäytävän kaiteista.

Jo yleisessä, kaikenlaisten tilojen perussiivouksen ohjeistuksessa todetaan, että usein kosketeltavat pinnat, kuten ovenkahvat, tulee puhdistaa usein ja huolella. Nyt laaditussa ohjeistuksessa on eritelty, miten virustartunnan saaneiden käyttämät tilat pitää siivota, ja miten siivoushenkilökunta voi suojautua tartunnalta.

Isännöintiliitto ja Kiinteistöliitto suosittelevat, että taloyhtiöissä kokoustetaan etäyhteyksien avulla.