Maria Rosenström kisaa Isännöitsijä 2023 -palkinnosta

Isännöitsijä Maria Rosenström (OP-Filia Oy Ab) on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Isännöitsijä Maria Rosenström OP-Filia Oy Ab

Isännöitsijä Maria Rosenström OP-Filia Oy Ab:stä on valittu Isännöitsijä 2023 -palkinnon finaaliin. Kuva: Juho Kuva.

Rosenström toimii isännöitsijänä Raaseporissa ja sen lähiseuduilla, ja palvelee asiakkaita ruotsiksi ja suomeksi. Rosenströmin työpaikka OP-Filia Oy Ab on yksi OP Kodin isännöintiyrityksistä. Sillä on toimipisteitä Karjaalla, Tammisaaressa, Hangossa ja Kemiönsaaressa.

Isännöintitehtäviensä ohella Rosenström vetää Filian isännöintitiimiä, johon kuuluu parikymmentä isännöitsijää.

– Vastaan tiimini henkilöiden töiden resurssoinnista, osaamisen kehittämisestä ja teen tiivistä yhteistyötä Filian johtoryhmän kanssa. Olen tiimiläisteni tuki ja turva, joten teen siinä mielessä myös HR-työtä, vaikkei minulla ole virallisia esimiesvastuita.

Hän saa työyhteisöltään kehuja siitä, miten hän opastaa muita kohti entistä läpinäkyvämpiä ja vastuullisempia käytänteitä. Lisäksi häntä kiitellään selkeäsanaiseksi viestijäksi, joka varmistaa, että kaikki isännöinnissä tarvittava tieto on tallennettu selkeään muotoon niin isännöitsijöiden kuin asiakkaidenkin saataville.

Opastava rooli näkyy myös Rosenströmin vastuissa. Hän pitää koulutuksia omille isännöitsijöille ja valmistelee parhaillaan tietoiskutyyppisiä lyhyempiä opastuksia hallituksille. Lisäksi hän kehittää Filian perehdytyksiä ja rekrytointeja.

– On kiitollista nähdä, miten omat tiimiläiseni oppivat, jalkauttavat oppimiaan asioita käytäntöön ja onnistuvat asiakaskohtaamisissa, Rosenström sanoo.

Tiiminvetäjänä Rosenström on tärkeä linkki siinä, miten ison kuvan suunnitelmat muunnetaan arjen käytännöiksi. Hänen vastuulleen kuuluu esimerkiksi yrityksen prosessien tallentaminen yhteistyössä tiimien kanssa. Lisäksi Rosenström on mukana luotsaamassa yrityksen ISA-auktorisoitumista OP-ryhmän linjausten mukaan.

”Ilman asiakasta ei isännöitsijää tarvittaisi”

Rosenströmiä kiitetään erinomaisista asiakaspalvelutaidoista. Hänellä on taito hoitaa haastavatkin tilanteet rauhallisesti ja ymmärtäväisesti.

– Ennen hoidettiin enemmän taloja, mutta nykyisin pitää osata kuunnella ja ymmärtää ihmisiä. Kun tulee haastava tilanne, minun roolini isännöitsijänä on avustaa asiakasta ratkaisun löytymisessä pilkkomalla iso ongelma pienempiin osiin, Rosenström miettii.

Toisinaan Rosenström haluaa tarjota asiakkailleen jotain pientä ekstraa. Kun asiakasyhtiön iso putkiremonttihanke valmistui, Rosenström järjesti taloyhtiön osakkaille ja asukkaille juhlat.

Isännöitsijä-finalistina Rosenström haluaa nostaa isännöintiä esiin tulevaisuuden alana, joka tarjoaa hyvät mahdollisuudet kehittää uutta ja tarjota työpaikkoja.

– Koska ala ei aina esiinny niin hyvässä valossa, se asettaa meille alalla oleville enemmän vaatimuksia. Asiakkaiden luottamus pitää saada palautettua. Uskon tässä rehellisyyteen, avoimuuteen ja läpinäkyvyyteen, summaa Rosenström.

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 27.9.2023.