Maria Wägg voitti Isännöitsijä 2023-palkinnon. ”Ennen hoidettiin enemmän taloja, mutta nykyisin pitää osata kuunnella ja ymmärtää ihmisiä”.

Isännöitsijä Maria Wägg (os. Rosenström) voitti tänä vuonna Isännöitsijä 2023 -kilpailun. Yhteensä kolme finalistia kilpaili palkinnosta, joka julkistettiin Isännöintipäivillä Lahdessa 27.9.2023.

Maria Wägg (OP-Filia) voitti Isännöitsijä 2023 -palkinnon. Kuva: Jarkko Laine.

Wägg toimii isännöitsijänä Raaseporissa ja sen lähiseuduilla, ja palvelee asiakkaita ruotsiksi ja suomeksi. Wäggin työpaikka OP-Filia Oy Ab on yksi OP Kodin isännöintiyrityksistä. Sillä on toimipisteitä Karjaalla, Tammisaaressa, Hangossa, ja Kemiönsaaressa.

Isännöitsijän työssä asiakas on keskiössä

Wägg korostaa asiakaspalveluasennetta ja kuuntelemisen merkitystä isännöitsijän työssä.

– Ennen hoidettiin enemmän taloja, mutta nykyisin pitää osata kuunnella ja ymmärtää ihmisiä. Kun tulee haastava tilanne, minun roolini isännöitsijänä on avustaa asiakasta ratkaisun löytymisessä pilkkomalla iso ongelma pienempiin osiin, Wägg miettii.

Kaksikielisillä paikkakunnilla korostuu myös se, että asiakasta voidaan palvella sekä suomeksi että ruotsiksi.

Tiimiläisiltä kiitosta opastavasta roolista

Isännöintitehtäviensä ohella Wägg vetää Op-Filian isännöintitiimiä, johon kuuluu parikymmentä isännöitsijää.

– Vastaan tiimini henkilöiden töiden resurssoinnista, osaamisen kehittämisestä ja teen tiivistä yhteistyötä Op-Filian johtoryhmän kanssa. Olen tiimiläisteni tuki ja turva, joten teen siinä mielessä myös HR-työtä, vaikkei minulla ole virallisia esimiesvastuita.

Wägg saa työyhteisöltään kehuja siitä, miten hän opastaa muita kohti entistä läpinäkyvämpiä ja vastuullisempia käytänteitä. Lisäksi häntä kiitellään hyväksi viestijäksi, joka varmistaa, että kaikki isännöinnissä tarvittava tieto on tallennettu selkeään muotoon niin isännöitsijöiden kuin asiakkaidenkin saataville. Opastava rooli näkyy myös Wäggin vastuissa. Hän pitää koulutuksia omille isännöitsijöille ja valmistelee parhaillaan tietoiskutyyppisiä lyhyempiä opastuksia hallituksille. Lisäksi hän kehittää Filian perehdytyksiä ja rekrytointeja.

– On kiitollista nähdä, miten omat tiimiläiseni oppivat, jalkauttavat oppimiaan asioita käytäntöön ja onnistuvat asiakaskohtaamisissa, Wägg sanoo.

Mikä on Isännöitsijä 2023 -palkinto?

Isännöintiliitto palkitsee esimerkillisiä isännöintialan osaajia vuosittain. Palkinnot ojennettiin Isännöintipäivillä 27.9.2023.

Palkintoja jaettiin tänä vuonna kahdessa kategoriassa: Isännöitsijä 2023 ja Isännöintiammattilainen 2023.
Isännöitsijäksi 2023 etsittiin esimerkillistä isännöitsijää, jonka toiminnassa näkyy vastuullisuus ja joka haluaa edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna toiminnanjohtaja Mika Heikkilä (Kiinteistöliitto Uusimaa), yritysten itsesääntelystä ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Stina Wikberg (Keskuskauppakamari), juristi Kristel Pynnönen Andersson (Kuluttajaliitto) ja johtaja Marianne Falck-Hvilstafeldt (Isännöintiliitto). Lopulliset voittajat valittiin finalisteista yleisöäänestyksellä.

Lue uutinen