Nuohous voi olla taloyhtiön tai osakkaan vastuulla

Lämmityskauden alussa havahdutaan myös nuohoukseen. Taloyhtiöissä katse kannattaa kääntää kunnossapitovastuuseen ja yhtiöjärjestykseen. Ne kertovat, vastaako palvelun tilaamisesta taloyhtiö vai osakas.

Lämmityskauden alussa nuohouspalveluiden kysyntä kiihtyy jopa siinä määrin, että kysyntä ylittää monin paikoin tarjonnan, sisäministeriö tiedottaa. Uuden pelastuslain myötä nuohouksen tilaaminen on kiinteistönomistajan vastuulla.

Taloyhtiöissä nuohouksen tilaaminen voi olla joko yhtiön tai osakkaan vastuulla. Jos vastuu on taloyhtiöllä, voi isännöitsijä tilata nuohoojan samalla tavoin kuin ennenkin.

Kunnossapitovastuu voi olla myös osakkailla. Etenkin osakkaiden jälkikäteen asennuttamat takat ja hormit ovat tyypillisesti osakkaiden vastuulla myös nuohouksen osalta. Silloin jokaisen osakkaan pitää tilata palvelu haluamaltaan nuohoojalta. Palvelun voi tilata myös keskitetysti yhdessä naapureiden kanssa.

Nuohoukseen liittyvistä vastuista kannattaa muistuttaa ja tiedottaa taloyhtiöissä.

Lue aiheesta lisää Kotitalosta.

Isännöintiliitto on mukana sisäministeriön seurantaryhmässä, joka seuraa ja arvioi nuohousuudistuksen vaikutuksia esimerkiksi rakennusten paloturvallisuuteen.

Uutishuoneeseen