Eduskunta hyväksyi uuden lain – osakehuoneistorekisteri otetaan vaiheittain käyttöön

Isännöintipalvelujen piirissä olevien taloyhtiöiden on järkevintä aloittaa osakeluetteloiden siirto uuteen rekisteriin vasta syksyllä 2019, kun rajapinnat isännöintijärjestelmiin ovat valmiit.

Eduskunta hyväksyi 10.12.2018 lain huoneistotietojärjestelmästä. Tämä tarkoittaa, että asunto-osakeyhtiöiden paperisista osakekirjoista luovutaan ja osakehuoneistoja koskevat tiedot kootaan valtakunnalliseen, sähköiseen rekisteriin. Tietojen siirtäminen uuteen rekisteriin toteutuu vaiheittain.

Uusi laki tulee voimaan vuoden 2019 alusta. Uudet taloyhtiöt perustetaan suoraan sähköiseen järjestelmään, eikä niille enää paineta osakekirjoja.  Vanhat taloyhtiöt voivat alkaa siirtää tietojaan toukokuusta 2019 lukien. Käytännössä isännöintipalvelujen piirissä olevien taloyhtiöiden on järkevintä aloittaa osakeluetteloiden siirto vasta syksyllä 2019, kun rajapinnat isännöintijärjestelmiin ovat valmiit. Siirron jälkeen osakeluettelon tiedoista vastaa Maanmittauslaitos ja osakastiedot saadaan suoraan osakehuoneistorekisteristä.

Nyt voimaantulleet lakimuutokset muuttavat monilla tavoin niin taloyhtiöiden, isännöinnin kuin osakkaiden velvollisuuksia ja tehtäviä. Isännöintiliitto on koonnut aiheesta tietopaketin jäsenilleen Mappi-jäsenpalveluun.

Katso myös alla olevat videotietoiskut. Isännöintiliiton lakiasiantuntija Jaana Sallmén kertoo niissä, mitä lakimuutokset ja uuden osakehuoneistorekisterin tulo tarkoittavat isännöinnin kannalta sekä mistä valmistautuminen muutoksiin kannattaa aloittaa.

Uutishuoneeseen

Studio Isännöintiliitto: Osakehuoneistorekisteri 1