Sähköautojen latausavustukset saamassa sittenkin jatkoa

Petteri Orpon hallituksen ensimmäinen budjettiriihi muutti talousarvioesitystä taloyhtiöiden kannalta hieman positiivisempaan suuntaan. Ensimmäisessä talousarvioesityksessä kaikki ARAn energia-avustukset ja sähköautojen latausinfra-avustukset oli poistettu. Budjettiriihen tuoreissa päätöksissä on kuitenkin kirjaus siitä, että Investointiohjelman Puhtaan energian Suomi kärkihankkeet kokonaisuudesta osoitetaan 10 milj. euron valtuus julkisen liikennesähkön ja -kaasun lataus- ja tankkausinfrastruktuurin edistämiseen sekä 9,5 miljoonaa euroa asuinrakennusten latausinfra-avustuksiin.

Sähköautojen latausinfra-avustukset ovat saamassa jatkoa, joka on erittäin hyvä uutinen taloyhtiöille. Kuva: Adobe Stock

–  Olemme Isännöintiliitossa pitäneet meteliä siitä, että taloyhtiöiden energia-avustusten lopettaminen yhtäkkiä vaikuttaa merkittävästi taloyhtiöiden taloustilanteeseen ja remonttihalukkuuteen. Nyt näyttää siltä, että viestimme on mennyt osittain perille, kun sähköautojen latausinfra-avustukset ovat saamassa jatkoa, kertoo Isännöintiliiton yhteiskuntasuhdepäällikkö Riikka Vaaja.

Sen sijaan korjausrakentamiselle ei ole tulossa avustuksia eivätkä ARA:n muut energia-avustukset ole saamassa jatkoa. Hallitusohjelmassa on kuitenkin olemassa kirjaus siitä, että rakentamisen energiankulutusta vähennetään ja rakennusten energiatehokkuutta parannetaan kustannustehokkain keinoin. Isännöintiliiton tekemän Energiabarometri -tutkimuksen mukaan asuinrakennusten energia-avustukset ovat keskeinen syy energiatehokkuusremonteille taloyhtiöissä.

–  Pelkonamme on, että taloyhtiöiden välttämättömät remontit jäävät tässä taloustilanteessa tekemättä eikä halua merkittäviin energiatehokkuusremontteihin ole, Vaaja jatkaa.

Budjettiriihessä tehtiin myös asuntorakentamista vauhdittavia päätöksiä. Näiden päätösten mukaan asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausta koskeva lainsäädäntöä uudistetaan varmistaen kuitenkin, etteivät valtion riskit merkittävästi lisäänny. Tällä mahdollistetaan tarpeellisten remonttien toteuttaminen niille taloyhtiöille, jotka eivät saa markkinaehtoisesti lainaa.

–  Nykyinen takauslainajärjestelmä ei ole toiminut, sillä sen ehdot ovat olleet niin tiukat. Onkin hienoa, että hallitus uudistaa järjestelmää ja näin mahdollistaa rahoitusvaikeuksista kärsivien, mutta elinkelpoisten alueiden taloyhtiöille välttämättömät korjaukset, Vaaja sanoo.