Toivo Korhonen Isännöintiliiton puheenjohtajaksi

Isännöintiliiton puheenjohtajaksi nyt alkavalle kaksivuotiskaudelle on valittu Toivo Korhonen, 53, Joensuusta. Liittokokouksessa 11.9.2018 valittu Korhonen on JIP-Isännöinti Oy:n yrittäjä, ja toiminut Isännöintiliiton hallituksen jäsenenä neljä vuotta sekä Pohjois-Karjalan Isännöitsijät ry:n puheenjohtajana kahdeksan vuotta.

Korhonen on työskennellyt isännöintialalla vuokrataloisännöinnin, rakennuttamisen sekä asunto-osakeyhtiöisännöinnin parissa. Viimeiset viisi vuotta hän on toiminut yrittäjänä ja omistaa puolet JIP-Isännöinnistä, joka työllistää 30 henkilöä Joensuussa ja Lieksassa.

Lähivuosina isännöintialan tulisi Korhosen mielestä kiinnittää huomiota erityisesti johtamisen kehittämiseen.

– Tämä on kasvava toimiala, joka on parantanut kannattavuuttaan ja voi siten vielä kehittää ja kehittyä paljon, hän sanoo.

Isännöintialan haasteena on, että kaupungistumisen myötä ihmisten, omistajien ja rakennusten tarpeet muuttovoitto- ja muuttotappioalueilla karkaavat yhä kauemmas toisistaan. Isännöinniltä tarvitaan eri alueilla erilaista apua.

– Yrityksillä on hyvät mahdollisuudet erikoistua asiakkuuksittain ja alueellisesti. Ei ole yhtä oikeaa isännöintiä, Korhonen sanoo.

Isännöintiliiton vahvuutena selvät linjat

Keskeinen puheenjohtajan työkalu alan kehittämisen ohjaamisessa on Isännöintiliiton strategia, joka Korhosen mukaan vastaa muutoksen ja kehittymisen tarpeeseen hyvin.

– Se on vahva suunnannäyttäjän strategia, jossa on selkeät isot päälinjat ja paljon niistä seuraavaa toimintaa.

Isännöintiliiton vuosien 2016-2020 strategian neljä painopistettä ovat jäsenpalvelujen uudistaminen, isännöinnin toimintaympäristöön vaikuttaminen, toimintaresurssien voimakas kasvattaminen sekä jatkuva Isännöintiliiton toiminnan kehittäminen.

– Neljä isoa painopistealuetta voi tuntua isolta ja vaikealta, mutta vanha sanonta, jotta ei elefanttiakaan syödä kokonaisena vaan palasina, pätee myös tässä, puheenjohtaja Korhonen sanoo.

Alan muutokseen luotsaamisen lisäksi Korhonen haluaa puheenjohtajana onnistua huolehtimaan hyvistä sidosryhmäsuhteista ja rakentamaan jäsenten yhteishenkeä.

– Liitto on jäseniään varten, ja liiton molemmille jäsenryhmille – isännöintiyrityksille ja paikallisyhdistyksille – on roolinsa ja tarpeensa.

Uusi hallitus ja varapuheenjohtajat

Isännöintiliiton puheenjohtajisto
Krister Ilvonen (2. varapj.), Toivo Korhonen (pj) ja Jyrki Makkonen (1. varapj.)

Isännöintiliiton ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Jyrki Makkonen Realia Isännöinti Oy:stä ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Krister Ilvonen MTR Isännöinti Oy:stä.

Liittokokous valitsi myös uuden hallituksen, jossa on 11 jäsentä.