Tuulia Sirvio kisaa Isännöitsijä 2022 -palkinnosta

Isännöitsijä, liiketoimintajohtaja Tuulia Sirvio MTR-Isännöinnistä on valittu Isännöitsijä 2022 -palkinnon finaaliin. Yhteensä kolme finalistia kilpailee palkinnosta, joka julkistetaan Isännöintipäivillä 21.9.2022.

Tuulia Sirvio kisaa Isännöitsijä 2022 -palkinnosta
Isännöitsijä, liiketoimintajohtaja Tuulia Sirvio MTR-Isännöinnistä on valittu Isännöitsijä 2022 -palkinnon finaaliin. Kuva: Juho Kuva.

Isännöitsijä Tuulia Sirvio toimii päätyönään MTR-Isännöinnin liiketoimintajohtajana. Sirviolla on halu kehittää oman yrityksensä toimintaa, mutta myös koko toimialaa. Tuorein työnäyttö on diplomityö (Lappeenrannan–Lahden teknillinen yliopisto, LUT), jossa Sirvio tutki, millaista osaamista hyvältä isännöitsijältä vaaditaan.

– Isännöinnin muutos ja asiakkaiden kasvavat tarpeet ovat pinnalla. Millaisia kompetensseja isännöitsijöillä pitäisi olla muutoksen mahdollistamiseksi?

Sirvio vertasi isännöintityön vaatimia kompetensseja toisen asteen isännöinnin ammattitutkinnon osaamisvaatimuksiin ja huomasi eroja. Nykypäivänä isännöitsijältä vaaditaan erityisesti kykyä hallita isoja kokonaisuuksia ja oppia uutta. Työssä onnistumista auttavat myös vuorovaikutus- ja itsensä johtamisen taidot sekä kyky tavoitteelliseen vaikuttamiseen, jotta taloyhtiöitä voidaan kehittää suunnitelmallisesti. Näitä kuitenkin opetetaan lähinnä ammattikorkeakoulutasolla. Toki myös työkokemus muualta ja persoona vaikuttavat työntekijän kompetensseihin.

– Aiomme käyttää tuloksia hyödyksi yrityksen omissa rekrytoinneissa, perehdytyksissä ja koulutuksissa, mutta koko ala voisi hyötyä niistä, kun mietitään, millaista tukea esimerkiksi aloitteleva isännöitsijä tarvitsee, Sirvio kertoo.

Liiketoimintajohtajana Sirvio on yhdessä työntekijöiden kanssa saanut yrityksen asiakastyytyväisyyttä mittaavan NPS-luvun nousemaan kymmenillä pisteillä. Asiakaspalautteissa nousseita kehityskohtia taklataan yhteistyössä ja esimiehenä Sirvio saa kiitosta siitä, miten hän ottaa työntekijät mukaan toimintatapojen suunnitteluun.

Omasta osaamisestaan Sirvio huolehtii jatkuvalla kouluttautumisella. Diplomi-insinöörin, valtiotieteiden maisterin ja talotekniikan insinöörin tutkintojen lisäksi hänellä on auktorisoitu isännöitsijä -pätevyys.

Sirvion tavoitteena on muuttaa isännöintityötä niin, että pienistä asioista kokoustamista ja manuaalista työtä on vähemmän. Hän haluaisi nähdä isännöitsijät pikemminkin asiakaspäällikköinä, jotka osaisivat hyödyntää taloyhtiön kehittämisessä enemmän eri alojen asiantuntijoita. Kun taloyhtiön tahto olisi kirjattu toimintasuunnitelmaksi, isännöinnin olisi helpompi auttaa yhtiöitä kohti isoja tavoitteita.

– Tähän suuntaan kehittyäkseen alalle tulijoilta vaaditaan juuri niitä tiettyjä kompetensseja. Sopivan osaamisprofiilin omaavat työntekijät nostavat myös koko toimialan arvostusta, visioi Sirvio.

Äänestykseen

Tässä kilpasarjassa etsitään esimerkillistä isännöitsijää, joka haluaa toiminnallaan edistää koko toimialan arvostusta.

Finalistit valinneen palkintoraadin asiantuntijoina toimivat tänä vuonna yhteysjohtaja Timo Tossavainen (Kiinteistöliitto), toimitusjohtaja Kirsi Hautala (Rakentamisen Laatu RALA ry), toiminnanjohtaja Anne Viita (Vuokralaiset VKL ry) ja vaikuttamis- ja tutkimusjohtaja Tuomas Viljamaa (Isännöintiliitto).

Finalisteista valitaan lopulliset voittajat yleisöäänestyksellä. Eniten yleisöääniä saaneet voittajat julkistetaan palkintogaalassa Isännöintipäivillä 21.9.2022.