Yrittäjäyhdistykset palkitsivat isännöintiyrityksiä

Isännöintitoimisto Isto ja Isännöinti Mäkinen saivat Vuoden 2020 Yritys -palkinnon paikallisilta yrittäjäyhdistyksiltä.

Isännöintitoimisto Istossa on viime vuosina nähty vaivaa sähköisten palveluiden kehittämiseksi. Samalla yritys on laajentunut Savonlinnasta myös muualle Suomeen.

Kasvu ja kehittäminen on vaatinut määrätietoista työtä, joten Isto Groupin toimitusjohtaja Jan-Erik Wasenius iloitsee siitä, että työ on huomattu. Savonlinnan Seudun Yrittäjät palkitsi syyskuun alussa Isännöintitoimisto Iston Vuoden 2020 Yritys -palkinnolla.

Wasenius kokee, että palkinto on tunnustus koko isännöintialalle. Hän korostaa, että tuloksia on saatu aikaan henkilökunnan ansiosta.

− Tätä työtä eivät tee koneet, vaan ihmiset. Yrittäjän on pidettävä huolta henkilöstöstä, sillä henkilöstö on se, joka pitää huolta yrittäjästä, Wasenius sanoo.

40 vuotta isännöintiä

Toinen tunnustusta saanut isännöintiyritys on Isännöinti Mäkinen Oy, jolle Vaasan Yrittäjät myönsi Vuoden 2020 Yritys -palkinnon.

− Olimme yllättyneitä ja iloisia. Mahtavaa saada tunnustusta isännöintialalle, toimitusjohtaja Sakari Similä sanoo.

Isännöinti Mäkinen on 40 vuotta sitten perustettu perheyritys, jossa tehtiin sukupolvenvaihdos vuonna 2009. Palkinnon perustelujen mukaan pitkään toiminutta yritystä arvostetaan Vaasan seudulla, se kehittää systemaattisesti toimintaansa ja henkilöstöstä pidetään huolta.

Similä vahvistaa, että yrityksessä on panostettu henkilökunnan osaamiseen.

− Haluamme yritykseemme parhaat mahdolliset tekijät.

Hän lisää, että taloyhtiöillä on monenlaisia rahaan liittyviä haasteita, joiden ratkomisessa isännöinnillä on tärkeä rooli.

− Urakat maksavat jo nyt enemmän kuin aikaisemmin ja tulevat siten taloyhtiöille kalliimmaksi. Myös lainan saaminen pankista voi joissakin tapauksissa olla haaste.

Tämä kaikki tarkoittaa, että isännöinnillä täytyy olla selkeä kuva taloyhtiöistä ja siitä, mitä milloinkin hoidetaan.

− Isännöitsijän on oltava koko ajan hereillä. Hänen on mieluummin ennakoitava kuin sammutettava tulipaloja.