Anitta Ruotsalainen: “jäsenyys antaa selkänojaa”

Anitta Ruotsalainen Aruco Ky
– Isännöintiliiton jäsenille tarkoitetussa Mappi-palvelussa on paljon tietoa, jota voin hyödyntää omassa työssäni, Anitta Ruotsalainen sanoo. Kuva: Mikko Lehtimäki

Aruco Ky:n toimitusjohtaja ja isännöitsijä Anitta Ruotsalainen on tyytyväinen siihen, että arjen työhön liittyvä apu on vain napin painalluksen tai puhelinsoiton päässä.

Keväällä 2020 koronaepidemia laittoi isännöitsijöiden suunnitelmat uusiksi. Myös Vaasassa omaa isännöintiyritystä pyörittävä Anitta Ruotsalainen pohti, miten yhtiökokoukset saa pidettyä.

− En halunnut siirtää yhtiökokouksia syksyyn. Ryhdyin valmistelemaan pienimpien yhtiöiden osalta etäosallistumista.

Samaan aikaan myös Isännöintiliitossa alettiin tuottaa jäsenille poikkeustilanteeseen liittyviä ohjeita ja vinkkejä.

− Isännöintiliiton sivuille tuli malliesimerkit kokousten pitämisestä eri tilanteissa. Sain myös sähköpostitse lähettämääni kysymykseen nopeasti vastauksen.

Ruotsalaisen mielestä Isännöintiliiton jäsenyyden suurimpia etuja on juuri se, että luotettavaa tietoa on saatavilla nopeasti.

− Pystyn omien asiakkaideni suuntaan kertomaan, että toimintatapani on myös Isännöintiliiton kanta ja toimin liiton ohjeistuksen mukaan.

Uudelle uralle

Ruotsalainen kiinnostui isännöintialasta jo 1990-luvulla työskennellessään rakennusliikkeessä. Hänen tehtäviinsä kuului paljon yhtiöhallintoon liittyviä asioita. Työpöydällä oli taloyhtiöiden perustamisia, lainhuuto- ja kiinnitysasioita, hallinnanjakosopimuksia.

Hän toimi joitakin vuosia myös rakennuttajana. Ruotsalainen vastasi silloin muun muassa uusien kohteiden suunnittelun ohjauksesta ja tonttien hankinnasta.

− Rakennusliikkeessä työskennellessäni pidin kokouksia, joissa valittiin isännöitsijä uudelle kohteelle. Silloin ajattelin, että isännöitsijän työ voisi olla minulle yksi vaihtoehto.

Tämä vaihtoehto tuli todeksi vuonna 2008, jolloin Ruotsalainen päätti kouluttautua isännöitsijäksi.

− Vaikka aikaisempi kokemus oli kullanarvoista uudessa tehtävässä, isännöintiala on oma erikoisalansa, joka vaatii oman koulutuksen. Minulle oli selkeää se, että ensin kouluttaudun ja sitten liityn liittoon. Perälauta pitää olla vahva.

Anitta Ruotsalainen

• Vaasassa toimivan Aruco Ky:n toimitusjohtaja
  • asiakkaina asunto-osakeyhtiöitä ja kiinteistöosakeyhtiö
  • toiminut päätoimisena isännöitsijänä 10 vuotta

Tukea viestintään

Aruco Ky:ssä työskentelee Ruotsalaisen lisäksi yksi henkilö.

− Siinä on paljon hyvää, että vastaa lähes kaikesta itse. Tunnen asiat kunnolla ja tiedän mihin pitää kiinnittää huomiota eri kokonaisuuksissa.

Toisaalta vieressä ei ole kollegaa tai pomoa jolta kysyä.

− Siinä kohtaa tarvitaan sitten liitolta apuja.

Isännöitsijä-toimitusjohtajana Ruotsalainen on joutunut miettimään esimerkiksi sitä, miten selviää kaikista töistä kohtuullisessa ajassa. Ruotsalainen haluaa panostaa osakas- ja asukasviestintään, joten hän otti keväällä käyttöön Isännöintiliiton Viesti+-tiedotepalvelun.

Yhtiökokousten jälkeen hän laatii osakkaille tiedotteen, johon kokoaa omin sanoin kokouksen keskeisimmät asiat. Näiden yhtiökohtaisten tiedotteiden lisäksi hän viestii kuukausittain yleisellä tasolla niistä asioista, jotka ovat kulloinkin ajankohtaisia.

Kuukausitiedotteet ovat luettavissa Aruco Ky:n nettisivuilla, joten ne ovat helposti saatavilla kaikille ilman kirjautumista.

− Hyödynnän kuukausitiedotteissa Viesti+-palvelua. On hyvä, kun ei tarvitse miettiä alusta asti, että mitä esimerkiksi kesäkuussa on hyvä tiedottaa. Muokkaan tiedotepohjista oman versioni kuhunkin tarkoitukseen.

Kuukausitiedotteiden yhteydessä Ruotsalainen jakaa samalla osakkaille hyödyllistä tietoa. Kun esimerkiksi vastuunjakoon liittyvät asiat löytyvät Arucon verkkosivuilta ja tulevat osakkaille tutuiksi, heidän ei tarvitse kysyä niistä isännöitsijältä.

Liitä yrityksesi jäseneksi