Lyhytaikaista vuokrausta koskevan rakentamislain pykälän valmisteluun aikalisä

Niin sanotun rakentamislain korjaussarjan alkuvuoden lausuntokierroksella toivottiin asumisen ja majoittumisen määritelmien täsmentämistä rakentamislaissa, koska laki ei tällä hetkellä tunnista nopeasti yleistynyttä lyhytvuokrausta.

Lausuntopalautteen perusteella lyhytvuokrausta koskevan esityksen valmistelua on päätetty jatkaa, eikä uusi pykälä siten ehdi mukaan rakentamislain korjaussarjaan, joka etenee nopealla aikataululla. Valmistelua jatketaan siten, että asumisen ja majoittumisen määritelmät sisältyisivät syyskaudella 2025 annettavaan rakentamislain muutosesitykseen.

Isännöintiliitto kannattaa lyhytaikaisen vuokrauksen sääntelyn tuomista lain tasolle. Tällä tavalla taloyhtiöt ja isännöinti saisivat tarvittavaa lainsäädäntöä epäselviin tilanteisiin ja mahdollisuuden puuttua häiriötapauksiin.

Miltä tilanne näyttää tällä hetkellä isännöinnin ja taloyhtiöiden näkökulmasta? Mitä lakivalmistelun aikalisä tarkoittaa ja miten se tulee näkymään niissä tilanteissa, jossa lyhytaikainen vuokraus aiheuttaa taloyhtiössä häiriöitä? Näistä aiheista keskusteltiin Ylen Aamussa 19.7. ja isännöintiliiton näkökulmaa keskusteluun toi lakiasiantuntijamme Sara Rintamo. Katso klippi >>

Lue lisää aiheesta >>
Isännöintiliiton lausunnot löytyvät täältä >>