Energiaseminaarissa 1.2. kuultiin ministerin terveisiä isännöinnille sekä mielenkiintoisia esityksiä

Viidettä kertaa järjestetty Isännöintiliiton Energiaseminaari kokosi yhteen isännöitsijöitä ja taloyhtiöpäättäjiä. Paikan päällä seminaaria oli seuraamassa 100 isännöintialan toimijaa ja striimiä seurasi etänä noin 500 taloyhtiöpäättäjää.

Yksi seminaarin odotetuimmista puheenvuoroista saatiin heti alkuun, kun ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkänen kertoi taloyhtiöille suunnatusta InvestEU-lainatakausohjelmasta sekä ensi vuodeksi uudistettavasta valtion takauslainasta taloyhtiöille. Molemmista saattaisi olla selvää hyötyä taloyhtiöille.

Ministerin puheen jälkeen siirryttiin tilaisuudessa julkaistun Energiaoppaan pariin. Energiaoppaassa asiat on palasteltu helposti omaksuttaviksi asiakokonaisuuksiksi ja oppaassa on paljon käytännönesimerkkejä, jolloin tieto ei jää pelkälle ylätasolle. Opas sopii käytettäväksi isännöinnissä ja taloyhtiöissä. Opas on maksutta kaikkien käytettävissä.

Kun taloyhtiöiden talous on tiukoilla ja kulut nousevat, ovatko energiatoimenpiteet enää kannattavia? Tätä pohti seminaarissa paneeli, johon kuuluivat Kiinteistöliiton johtava asiantuntija Petri Pylsy, Kiinteistöliitto Uusimaan LVI-asiantuntija Janne Laksola, HSY Ilmastoinfon energia-asiantuntija Marikka Sand ja Kartanon Isännöintipalvelut Oy:n isännöitsijä Riku Pönkänen. Paneelia johti Isännöintiliiton tietoasiantuntija Olli Rekonen. Paneelin keskusteluaiheiden pohjana käytettiin Isännöintiliiton juuri julkaistun Energiabarometrin tuloksia.

Seminaarin päätteeksi kuultiin vielä Jarko Alangon mietteitä siitä, miten taloyhtiön energiaremontti voidaan viedä läpi vaikeinakin aikoina.

Seminaarin tallenteen voi katsoa tästä >>