Onko taloyhtiöillä ostokartelli?

Kilpailevat isännöintiyritykset eivät saa sopia keskenään hinnoista, hintastrategioista tai hinnoittelun rakenteesta. Kuitenkin isännöinnin asiakkaat pyrkivät vaikuttamaan hintoihin jakamalla niistä tietoa avoimesti verkossa ja esimerkiksi Kiinteistöliiton kautta. Voiko taloyhtiöiden välistä tiedonjakoa isännöinnin hinnoista ja esim. tehtävien hinnoitteluperiaatteista pitää kilpailulain vastaisena taloyhtiöiden ostokartellina?

Lainvastaisen ns. ostokartellin voivat muodostaa vain keskenään kilpailevat yritykset. Taloyhtiöiden ei suoraan voi katsoa kilpailevan keskenään, jos ne tuottavat palveluja vain osakkailleen eivätkä toimi markkinoilla esimerkiksi vuokraamalla huoneistoja. Koska kaikki taloyhtiöt eivät kilpaile keskenään, Kiinteistöliittoa ei varmuudella voida tulkita kilpailevien yritysten yhteenliittymäksi, jollaisia kartellikielto koskee.

Taloyhtiöt saavat jakaa keskenään ajankohtaista tietoa isännöinnin hinnoista ja keskustella esim. sosiaalisessa mediassa sopivista hintatasoista. Isännöitsijät kilpailevista yrityksistä eivät voi osallistua näihin keskusteluihin edes taloyhtiöiden edustajina.

Voiko isännöinnin tehtäväluettelo olla laiton hinnoittelusuositus?

Kiinteistömedia julkaisee isännöinnin tehtäväluetteloa, jossa tehtävät on esimerkinomaisesti jaettu “kiinteään palkkioon sisältyviin” ja “erillisveloitukseen oikeuttaviin”. Kiinteistöliitto ei kuitenkaan suosittele luetteloa sellaisenaan, eikä ole tiedossa, miten paljon juuri Kiinteistömedian luetteloa on käytetty isännöinnin ostamisessa. Jonkinlainen tehtäväluettelo on liitteenä lähes kaikissa isännöintisopimuksissa, mutta käytännössä versioita voi olla yhtä monta kuin isännöintiyrityksiäkin.

Isännöinnin hinnat ja laskutusperiaatteet ovat yritysten ja asiakkaiden keskenään sovittavissa, ja markkinoilla on kaikkea kokonaan erillishinnoitellusta (esim. toimeksiantokohtainen palveluhinta tai tuntihinta) kokonaan kiinteään palkkioon.

Sopimus kertoo, mitä isännöinti on

Isännöintiliitto näkee, että kartellianalyyseja tehokkaampi tapa vaikuttaa isännöinnin ostamiseen on nostaa pöydälle isännöinnin yleiset sopimusehdot (ISE-ehdot), joiden uudistus etenee tänä vuonna. Uudistuksella nostatetaan myös keskustelua isännöinnistä sopimisesta; mitä ostetaan ja myydään isännöintinä ja mitä työtä siihen liittyy.

– Tämä on tärkeä puheenaihe. Isännöintialalle tarvitaan tulevaisuudessakin ihmisiä, jotka aloittavat isännöintiuransa oikein odotuksin, ja työn pitää olla sellaista mitä inhimillisesti jaksaa tehdä, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

ISE-ehtojen uudistusta varten on järjestetty jäsenkysely, ja uudistusta käsitellään vuoden 2023 aikana myös jäsenistä koostuvan vaikuttaja-areenan kokouksissa.