Taloyhtiöiden Energiahaaste alkoi pääkaupunkiseudulla

Energiahaaste 2021 on pääkaupunkiseudun kerrostaloyhtiöille suunnattu avoin kilpailu, jossa pyritään vähentämään kaukolämpöenergian kulutusta taloyhtiöissä – eli saamaan säästöjä ja vähentämään ilmastopäästöjä.

DNA Oyj:n Wattinen-lämmityspalvelun järjestämässä kilpailussa etsitään pääkaupunkiseudun eniten lämmitysenergiaa tulevana talvena vähentävää taloyhtiötä. Energiahaasteen kumppaneina toimivat Helsingin Ammatti-Isännöitsijät HAI ry, Isännöintiliitto, Kiinteistöliitto Uusimaa ja Vantaan Isännöitsijäyhdistys ry.

Kilpailuun osallistuville taloyhtiöille tehdään ilmainen kaukolämmön kulutusanalyysi, jolla tunnistetaan oman taloyhtiön parhaat säästökohteet.

Voittajaksi valitaan se taloyhtiö, joka tällä lämmityskaudella tiputtaa lämmitysenergian kulutustaan eniten, fiksuimmin ja kustannustehokkaimmin – mielellään asumismukavuuden kärsimättä. Kilpailuun osallistuminen ei edellytä minkään tietyn ratkaisun käyttöä.

− Halusimme mukaan Energiahaasteeseen, koska uskomme, että taloyhtiöiden toimilla on ratkaiseva rooli Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Energiankulutuksen pienentäminen on tärkeää ilmaston, mutta myös taloyhtiöiden talouden kannalta. Asumisen kustannukset ovat nousseet jatkuvasti ja energia on taloyhtiöiden kulueristä suurimpia. Odotan näkeväni kilpailussa ennakkoluulottomia taloyhtiöitä, jotka ovat onnistuneet tekemään laaja-alaisella yhteistyöllä hienoja tuloksia, Isännöintiliiton asiakkuusjohtaja Aki Salo toteaa.

Kilpailun voittanut taloyhtiö saa maksutta joulukuun 2021 kaukolämmöt. Kilpailuaika on 1.12.2020–28.2.2021, ja taloyhtiön voi ilmoittaa kilpailuun joko hallituksen puheenjohtaja tai isännöitsijä.

Lisätietoa kilpailusta löytyy Energiahaasteen verkkosivuilta.