Asukkaiden tyytyväisyys ohjaa vuokrataloisännöintiä

Vuokra-asumisessa isännöinti haluaa onnistua pitämään asukkaat tyytyväisenä. Työssä tasapainoillaan kotien kunnon, viihtyisyyden, kustannusten ja asumisyhteisön ilmiöiden keskellä.

Isännöintiliitto kartoitti toukokuussa 2025 vuokrataloisännöinnissä työskentelevien näkemyksiä siitä, mikä työssä on tärkeää, mikä vaikeaa, ja missä he näkevät kehittämistarvetta. Kyselyyn vastasi 121 asiantuntijaa niin kunnallisista, yksityisistä kuin säätiöiden vuokrataloyhtiöistä sekä isännöinti- ja manageriyrityksistä.

Kyselyn perusteella vuokrataloisännöinti on työtä, jossa haetaan ihmisten, rakennusten ja talouden tasapainoa, usein niukkojen resurssien rajaamana.

Asukkaiden viihtyminen ja asiakaskokemus ohjaavat työtä

Vuokrataloisännöinnissä työskenteleville on tärkeää onnistua pitämään asukkaat tyytyväisinä ja arki sujuvana ja turvallisena. Kodit halutaan pitää kunnossa mieluiten kustannustehokkaasti.

Vuokra-asuntojen tarjoaminen, niissä asuvien tukeminen ja rakennusten kunnossapitokin ovat ihmistyötä, jossa vuorovaikutustilanteet vaihtelevat. Isännöinnissä työskenteleville on tärkeää onnistua kohtaamaan ihmiset oikein ja kohdella näitä yhdenvertaisesti.

Myös tehokas viestintä, sosiaalinen vastuullisuus ja läpinäkyvä hallintotapa koettiin tärkeiksi.

graafi, joka esittää vuokrataloisännöinnin päämäärien tärkeysjärjestystä
”Kuinka tärkeinä pidät seuraavia päämääriä työssäsi?” Vastaajia 121. Vuokrataloisännöinnin tarvekartoitus, Isännöintiliitto 2025

Pitkäjänteinen kiinteistönpito ja korjausten rahoittaminen haastavat

Kiinteistöjen kunto on myös tärkeä onnistumisen mittari vuokrataloisännöinnin ammattilaisille. Lähes kaikki vastaajat pitävät pitkäjänteistä kiinteistönpitoa, ennakoivaa huoltoa ja kiinteistöjen hyvää teknistä kuntoa tärkeänä, mutta korjausten rahoittaminen on yleinen haaste.

Samalla kun asuntojen käyttöaste halutaan pitää korkealla, korjausvelka uhkaa kasvaa, kun peruskorjauksia lykätään. Etenkin pienillä paikkakunnilla investointeja lykätään rahoituksen niukkuuden takia. Osa vastaajista kaipaa omistajalta lisää strategisuutta siihen, miten päätöksiä korjaamisesta tai purkamisesta tehdään.

Työkuormaa, sisäisiä toimintatapoja ja johtamista kehitetään

Vuokrataloisännöinnin yleisin yhteinen haaste on korjausten rahoittaminen, ja asumishäiriöt kuormittavat etenkin asukastyötä tekeviä eniten. Runsas kolmannes kokee myös työkuorman hallinnan vaikeaksi, kun työ on pirstaleista ja monta tehtävää kesken samanaikaisesti.

Melkein puolet vastaajista pitää ajankohtaisena organisaationsa sisäisten toimintatapojen kehittämistä. Noin kolmanneksen mielestä on tarpeen kehittää myös johtamista.

Yleisin kehittämiskohde on kuitenkin vanhojen asuntojen korjaaminen. Monissa organisaatioissa tasapainoillaan tällaisten perustoimintojen ja uudistumistarpeen välillä resurssien ohjaamana.

Kehitystarpeita nähdään myös asiakaskokemuksessa ja markkinoinnissa.

Kollegat ja tekoäly tukevat osaamista

Vastaajien osaamistarpeista nousevat esiin korjaamiseen liittyvät asiat, kuten rakennustekniikka, kokonaisuuksien laskenta ja rahoitus. Toisaalta tärkeää on tuntea ajantasainen lainsäädäntö ja varsinkin asiakastyössä hallita sosiaaliset taidot. Joka viides haluaisi tuntea paremmin tekoälyn mahdollisuuksia.

Kun vastaajia pyydettiin kertomaan, mistä he hankkivat vastauksia epävarmoissa tilanteissa, useimmat mainitsevat tietolähteeksi kollegat ja työyhteisön. Myös nettihakuja ja viranomaissivustoja hyödynnetään laajasti. Tässä vastaajajoukossa on yleisempää käyttää tukena tekoälyä kuin kääntyä asiantuntijan puoleen.

Valtaosa kyselyyn vastanneista oli Isännöintiliiton jäseniä. Vastaajajoukossa painottuivat kunnalliset vuokrataloyhtiöt, joissa ilmoitti työskentelevänsä noin puolet vastaajista. Vastaajia oli kuitenkin sekä pienistä, alle 10 henkilön organisaatioista (yhteensä noin 30 prosenttia) että yli 100 henkilön organisaatioista (noin 35 prosenttia vastaajista), tasaisesti eri kokoisilta paikkakunnilta.

Isännöintiliitto hyödyntää tuloksia koulutusten, viestinnän ja palvelujen suunnittelussa.

Jos haluat kyselyn yhteenvetoraportin itsellesi, ole yhteydessä: kirsi.salo@isannointiliitto.fi.