Huijauslaskuja liikkeellä

Isännöintiyrityksille on tullut viime aikoina jälleen huijauslaskuja. Isännöintiliiton tietoon tulleet huijauslaskut ovat tulleet Proton Solutions Oy:n nimellä, vaikka kyseisellä nimellä toimivaa yritystä ei ole Yritys- ja yhteisötietojärjestelmässä. Laskussa mainittu Y-tunnus on sen sijaan toisen, toimivan yrityksen käytössä.

Isännöintiliiton johtava lakiasiantuntija Jenni Valkama kehottaa isännöintiyrityksiä olemaan tarkkana laskujen hyväksymisvaiheessa.

– Koskaan ei kannata hyväksyä sellaista laskua, jonka perusteesta ei ole varmuutta. Jos ei tiedä, mitä lasku koskee tai ei ole tiedossa, että taloyhtiö olisi tilannut laskuttajalta mitään, laskua ei kannata hyväksyä ennen asian selvittämistä, Valkama sanoo.

Jos lasku liittyy työhön tai hankintaan, jonka tilaajana on taloyhtiön hallitus tai vaikkapa huoltoyhtiö huoltosopimuksen perusteella, laskun maksukelpoisuus on aina varmistettava tilaajalta. Vaikka lasku olisi muuten aiheellinen, voi esimerkiksi hinta poiketa sovitusta, jolloin lasku on reklamoitava ennen sen maksamista.

– Taloyhtiön taloushallinnon ja maksuliikenteen hoitaminen luotettavasti on yksi isännöinnin keskeisimmistä tehtävistä. Jos isännöinti toimii huolimattomasti ja maksaa aiheettoman laskun taloyhtiön tililtä, isännöitsijä vastaa taloyhtiölle aiheutuvasta vahingosta.

Jos aiheeton lasku on jo maksettu, asiaa kannattaa ryhtyä selvittämään ripeästi. Jos kyseessä on huijauslasku, poliisille on syytä ilmoittaa asiasta. Jos summa on suuri ja on riski siitä, että isännöintiyritys on korvausvastuussa vahingosta, on hyvä tehdä myös vahinkoilmoitus vastuuvakuutusyhtiölle.

Jos isännöinnin omassa toiminnassa tapahtuu virhe, se kannattaa tunnustaa heti, pyrkiä korjaamaan tilanne ja korvata tarvittaessa vahinko taloyhtiölle.