Virheettömin putkiremontti voitti

Taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja isännöitsijä uusitussa pesutuvassa
Olli Paavonsalon (oik.) mielestä linjasaneeraukset onnistuvat koronankin aikana, kunhan yhtiöt saavat päätöksiä poikkeustilanteessa tehdyiksi. Valokuvaaja: Juho Kuva

Helsinkiläisen Asunto Oy Porthaninhovin putkiremontti toteutettiin kumppanuusmallilla ja voitti remonttikisan.

Kalliossa sijaitsevassa, vuonna 1961 valmistuneessa Asunto Oy Porthaninhovissa käynnistettiin linjasaneerauksen suunnittelu syksyllä 2017. Vuonna 2019 toteutetussa remontissa uusittiin talon viemäri- ja käyttövesiputket, sähköjärjestelmä, datakaapeloinnit sekä märkä- ja wc-tilat. Myös talon painovoimainen ilmanvaihto vaihdettiin koneelliseksi poistoilmanvaihdoksi. Tulevaisuutta silmällä pitäen pihalle asennettiin sähköautojen latauspisteet ja ilmanvaihtojärjestelmään tehtiin varaus poistoilman lämmöntalteenotolle. Remontin kokonaishinnaksi muodostui noin neljä miljoonaa euroa.

Asunto Oy Porthanin-hovi kadulta kuvattuna
Asunto Oy Porthaninhovi rakennettiin 1961. Talossa on 4 rappua, 78 asuntoa ja 8 liiketilaa.

Porthaninhovin isännöitsijän Realia Isännöinnin Olli Paavonsalon mukaan projekti lähti heti alussa oikeille urille, ja remonttipäätös syntyi yhtiökokouksessa sopuisasti. Hallitus teki huolella hankkeen pohjatyöt, kuten esiselvityksen ja urakoitsijan kilpailutusprosessin. Valinnassa painotettiin luotettavuutta, osaamista ja toimitusvarmuutta. Yhtiö edellytti, että ennen sopimuksen tekoa urakoitsija tarkastaa kiinteistön huolellisesti ja esittää urakan toteutukseen vaikuttavat asiat sekä toimittaa materiaaleista tarkan yksikköhintaluettelon.

Vuoden putkiremontti 2019 -kilpailu

• AKHA ry, SuLVI ry, LVI-TU ry, Rakennusteollisuus RT ry ja SKOL ry ovat palkinneet onnistuneita putkiremontteja vuodesta 2008.
  • Kisan tavoitteena on tiedottaa osaavista tekijöistä sekä hyvistä toimintatavoista ja menetelmistä.
  • Viime vuonna kilpailun teemana olivat virheettömät luovutukset, ja Asunto Oy Porthaninhovi valittiin voittajaksi.

Urakoitsija mukaan jo suunnitteluvaiheessa

Paavonsalo uskoo, että yksi onnistumisen avaimista oli päätös toteuttaa hanke kumppanuusmallilla. Siinä pääurakoitsija osallistuu jo hankesuunnitteluun.

–Näin pystyimme hyödyntämään suunnittelussa urakoitsijan materiaali- ja asennusosaamista, mikä toi merkittäviä kustannus- sekä aikasäästöjä. Samalla urakoitsijaan liittyvä riski pieneni. Pysyimme aikataulussa ja budjetissa, vaikka liiketilan rakenteista löytyi pitkäaikainen ja laaja käyttövesiputkivuoto. Koska porukka työskenteli alusta asti yhdessä, toimijoista hitsautui yhtenäinen ja sitoutunut tiimi. Tämä näkyy työn jäljessä ja putkiremonttikisan voitossa, Paavonsalo pohtii.

Paavonsalo kiittelee lämpimästi taloyhtiön hallituksen, hankejohdon ja pääurakoitsijan työpanosta. Saneerauksen aikainen viestintä asukkaiden ja osakkaiden suuntaan hoidettiin hyvin, tarvittavat päätökset syntyivät jahkailematta ja valvoja ennakoi haastavia työvaiheita keskustellen urakoitsijan kanssa niistä etu­käteen. Urakoitsija panosti työn laatuun sekä järjesti osakkaille ja asukkaille asukas­konsultaatiota ja -neuvontaa. Pintamateriaalien valintaa helpottivat urakoitsijan verkkokauppapalvelu sekä talon yhteisissä tiloissa esillä olleet materiaalinäytteet.

Asunnot luovutettiin lähes virheettöminä.

– Siihen vaikutti merkittävästi se, että luovutustarkastukset tehtiin kolmessa vaiheessa, joiden välissä puutteiden ja virheiden korjaamiseen oli myös varattu riittävästi aikaa, Paavonsalo sanoo.

Hankkeen projektipäällikön ja työnjohdon on ansaittava asukkaiden luottamus heti hankkeen alussa.

Satsaa suunnitteluun, organisointiin ja viestintään

Isännöitsijä Olli Paavonsalo
Isännöitsijä Olli Paavonsalo kehottaa varaamaan riittävästi aikaa putkiremontin suunnitteluun.

Paavonsalo kehottaa kollegoitaan varaamaan kunnolla aikaa ja rahaa linjasaneerauksen perinpohjaiseen suunnitteluun, avainhenkilöiden, kuten projektipäällikön, valvojan ja työnjohtajan valintaan, sekä toteutuksen organisointiin. Myöskään viestinnän tärkeyttä ei pidä aliarvioida.

– Asiat on esittävä yhtiökokouksessa tarkasti. Toteutusvaihtoehdot valinta­perusteineen on esiteltävä huolella ja osakkaiden kysymyksiin on annettava selkeät vastaukset. Hankkeen projektipäällikön ja työnjohdon on ansaittava asukkaiden luottamus heti hankkeen alussa, Paavonsalo toteaa.

Linjasaneerauksen johtamisesta, LVIS-suunnittelusta ja valvonnasta vastasi Korjauspartnerit Oy ja pääurakoinnista YIT Talon Tekniikka. Realialta hankkeeseen osallistui Paavonsalon ohella tekninen isännöitsijä.

Teksti: Tuomas Lehtonen
Kuvat: Juho Kuva