Putket vuotavat, mutta osakas vastustaa remonttia – mitä tehdä?

Taloyhtiön osakkaat vastustavat joskus väistämättömiäkin remontteja. Taloyhtiön etu menee kuitenkin yksittäisen osakkaan mielipiteen edelle. Remontin vastustajilta kuitenkin unohtuu usein yksi seikka: taloyhtiö on yhteisö, jossa yhteinen etu menee viime kädessä yksilön etujen edelle.

Jos ison remontin teko tiettynä ajankohtana on taloyhtiön edun mukaista, remonttiin pitää ryhtyä. Edellyttäähän jo asunto-osakeyhtiölaki, että hallitus huolehtii yhteisestä omaisuudesta vastuullisesti. Tämä ei tarkoita, etteikö hallituksen pitäisi kuulla remontin vastustajia.

Hyvään yhteisöllisyyteen kuuluu kaikkien mielipiteiden kuuntelu ja huomioiminen – mahdollisuuksien rajoissa. Hallitus sovittelee yhteisön ja yksilöiden edut yhteen, ehkä perääntyy omasta näkemyksestäänkin, kunnes syntyy kompromissi. Se on tasapuolinen ja aina taloyhtiön talouden kannalta paras ratkaisu. Kalliimmaksi tulee, jos päätöksiä ei saada aikaan lainkaan ja remontteja toistuvasti lykätään.

Muitakin perusteluja saneerausten toteuttamiselle ajallaan on. Talon arvo nousee. Asunnoista saa myydessä paremman hinnan. Asuntojen haluttavuus nousee, koska moni tahtoo ostaa asunnon vain kunnossa olevasta talosta. Myös asumisviihtyvyys kasvaa.

Lue koko artikkeli Kotitalo-lehdestä.

Uutishuoneeseen