Isännöitsijä-yrittäjältä vaaditaan kykyä ottaa vastuuta

Tuomas Holopainen, 34, sai tammikuussa Auktorisoitu isännöitsijä -nimikkeen suoritettuaan pätevyysvaatimuksiin kuuluvan juridisen tentin.

– Tentti oli haastava mutta niin sen pitää ollakin.

Samaan aikaan auktorisoinnin sai toinenkin yrityksen neljästä isännöitsijästä. Auktorisoinnin on saanut tähän mennessä noin 70 isännöitsijää.

Tuomas Holopainen
Tuomas Holopainen kantaa huolta alan houkuttelevuudesta. Kuva: Jenna-Maaria Kuronen

– Toivon mukaan se helpottaa asiakkaiden valintoja myös tarjouksia vertaillessa. Itselle se on sitä, että haluaa sitoutua osaamisen ylläpitämiseen, Holopainen sanoo.

Holopainen otti Karjalan Tilipalvelu Oy:n johtaakseen isältään sukupolvenvaihdoksessa reilu vuosi sitten. Isännöintiyrittäjältä vaaditaan samaa kuin muiltakin yrittäjiltä: ammattitaitoa, kykyä ottaa vastuuta ja riskejä sekä ahkeruutta ja palvelualttiutta. Samat vaatimukset sopivat Holopaisen mielestä isännöitsijällekin, ja hän tietää mistä puhuu.

– Olen ollut mukana 15 vuotta, joten oli realistinen kuva alasta ja yrittämisestä, hän sanoo.

Isännöitsijän päivä käy neuvottelusta selvittelyyn

Haastattelupäivä oli maaliskuinen perjantai. Holopainen aloitti työt kahdeksalta ohjeistamalla tuholaistorjujaa asiakastaloyhtiönsä rottaongelman hoitamiseksi. Suunnitelmissa oli myös laatia pari isännöitsijäntodistusta, käydä kahdet putkiremonttiin liittyvät urakkaneuvottelut sekä vetää yrityksen oman henkilöstön viikkopalaveri. Yhdessä taloyhtiössä kaavaillaan ikkuna- ja julkisivuremonttia, ja Holopaisen seuraava tehtävä oli käydä suunnittelijan kanssa hallitukselta tulleet toiveet läpi.

–  Nyt tälle perjantai-illalle ei ole sovittu kokousta, mutta tällä viikolla kaikkina muina iltoina oli hallitusten tilinpäätöskokouksia. Yhdessä käsiteltiin lisäksi hissin uusimista, Holopainen kertoo.

Helmi-huihtikuu on isännöinnissä kiivasta tilinpäätöskokousten aikaa, kun taloyhtiöiden tilinpäätökset on käsiteltävä hallituksissa ja esitykset valmisteltava yhtiökokouksiin.

Perjantaisin Holopainen usein valmistelee seuraavan viikon kokouksia. Nyt parin taloyhtiön hallituksille oli pyydetty työtarjouksia, joista hän teki yhteenvedon niin, että hallitusten on helpompi vertailla tarjouksia.

Iltapäivällä Holopainen piti vielä lyhyen seurantapalaverin yrityksen tietosuoja-asetukseen valmistautumisesta konsultin kanssa.

Muutoksen katsojasta tekijäksi

Holopainen kantaa huolta isännöintialan murroksesta, jossa samaan aikaan iso massa asuinrakennuksia tulee korjausikään, uusia asetuksia tulee ja asukkaiden vaatimukset muuttuvat. Palvelutarjottimia pitäisi kehittää ja alan digitalisaatiokeskustelua jatkaa.

– Näin yrittäjänä ajattelen myös alan houkuttelevuutta uusille työntekijöille, koska paljon isännöitsijöitä on jäämässä eläkkeelle.

Holopainen kantaa kortta kekoon. Yrityksessä on juuri aloittanut oppisopimusopiskelija, josta on tarkoitus kouluttaa täysiverinen isännöitsijä syksyyn 2019 mennessä. Suuresta hakijamäärästä haettiin asennetta ennen kokemusta.

– Haimme henkilöä, ammattitaidonhan me koulutamme sitten täällä. Isännöitsijä tarvitsee hyviä sosiaalisia taitoja, oma-aloitteisuutta sekä samaa palvelualttiutta ja ahkeruutta mitä yrittäjältäkin vaaditaan, Holopainen sanoo.

Juttu on osa #isännöinti2018-sarjaa. Lue muut osat täältä.

Uutishuoneeseen