Isännöinnin luotettavuudessa on parannettavaa – “Isännöinnin pitää olla aina lojaali taloyhtiölle, siitä ei voi tinkiä”

Isännöintialan pitää pystyä entistä paremmin osoittamaan vastuullisuutensa ja luotettavuutensa ja olla läpinäkyvämpää. Tämän takia Isännöintiliitto uudistaa alan eettisiä ohjeita ja valvontajärjestelmiä yhdessä muiden järjestöjen kanssa. Tärkeintä kaikessa on, että isännöinti on aina lojaali taloyhtiölle, sanoo Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva.

Ylen MOT-toimituksen laaja ja perusteellinen selvitys paljastaa, että isännöintialalla on korruptioon viittaavia, epäselviä palkkiorakenteita. Isännöintiliitto ei hyväksy minkäänlaisia isännöinnin ja palveluntarjoajien välisiä palkkiorakenteita, jotka voivat vaarantaa isännöinnin lojaliteetin asiakkaalleen eli taloyhtiölle.

– MOT-toimitus on tehnyt erittäin laajan taustaselvityksen ja kuullut eri osapuolia. Ohjelman aihe on todella tärkeä ja siitä pitää ehdottomasti avoimesti puhua. Isännöintiliitto ei hyväksy lahjontaa tai korruptiota missään muodossa, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Mia Koro-Kanerva sanoo.

“Mikään ei saa uhata taloyhtiön valinnanmahdollisuuksia”

Parhaimmillaan isännöinti on taloyhtiölle kumppani ja asiantuntija, joka hoitaa paitsi lakimääräiset tehtävät, myös kehittää taloyhtiön arvoa. Tällöin myös isännöinnin ammattitaitoiset ja luotettavat verkostot tarjoavat taloyhtiöille lisäarvoa.

Taloyhtiön pitää kuitenkin aina olla se, joka kilpailutuksen jälkeen valitsee, käyttääkö se isännöinnin suosittelemia palveluntarjoajia vai muita tahoja, Koro-Kanerva huomauttaa.

– Mikään ei saa uhata taloyhtiön valinnanmahdollisuuksia. Niin taloyhtiön hallituksen kuin isännöinnin mahdolliset sidonnaisuudet pitää tuoda avoimesti esille, kun taloyhtiö hankkii palveluja.

Eettisiä ohjeita uudistetaan yhteistyössä

Isännöintiliiton tämän vuoden tärkeimpiä projekteja on alan eettisten ohjeiden uudistaminen yhdessä Kiinteistöliiton, Raklin ja Isännöinnin Auktorisointi ISA ry:n kanssa. Uudistuneet ohjeet on tarkoitus ottaa käyttöön vuoden 2022 alkupuolella.

– Uudistuvissa ohjeissa käsitellään asioita, jotka liittyvät isännöinnin luotettavuuden suurimpiin riskeihin ja heikkouksiin. Näitä ovat esimerkiksi hinnankorotuksista sopimiset, taloyhtiön taloushallinnon läpinäkyvyys, isännöinnin sidonnaisuudet ja reilun kilpailun pelisäännöt.

Myös isännöintialan valvontajärjestelmiä tullaan järjestöyhteistyössä uudistamaan. Liitto kannustaa isännöitsijöitä ja isännöintiyrityksiä lisäämään avoimuutta ja vuoropuhelua asiakkaidensa kanssa.

– Isännöinnin veloituksissa ei saa koskaan olla mitään, mitä ei voisi kertoa täysin avoimesti hallitukselle. Palkkioista puhumisessa ei pitäisi olla myöskään mitään kiusallista, koska niiden pitää aina perustua tehtyyn työhön.

Mia Koro-Kanerva
Toimitusjohtaja, Isännöintiliitto